Chiang Mai: Nieuwe sandalen en wederom op stap met een local…

21 juni 2018 - Chiang Mai, Thailand

En dan is het alweer dinsdag 15 mei. Wat gaat de tijd toch snel. Het busstation van Chiang Rai ligt in het centrum, een kleine 10 minuten lopen. Daar pak ik de bus naar Chiang Mai, ongeveer 2.5 uur rijden. Chiang Mai heeft ongeveer 160.000 inwoners en het is een populaire plek voor reizigers om er een paar dagen te verblijven.

In de middag heb ik afgesproken met Nuthamon Kongcharoen, docent aan de universiteit van Chiang Mai. Ook haar ken ik van dezelfde persoon uit Vietnam. Ik stap bij haar in de auto en ze brengt mij naar een aantal leuke plekjes van Chiang Mai. We beginnen bij één van de oudste tempeltjes van deze streek, een mooi klein oud tempeltjes buiten het centrum van de stad. Het is er totaal niet druk, maar de rust kan mij wel bekoren.

Een kleine houten tempelTempel op de bergDe houten tempel

Daarna gaan we naar een mooi uitkijkpunt over Chiang Mai. Uiteraard ligt daarboven ook een tempel, maar dat nemen we zoals zo vaak voor lief. Het uitkijkpunt is inderdaad heel mooi.

Ik en het uitzichtZonnestralen

Dan rijden we terug naar het centrum van Chiang Mai. Het is behoorlijk druk in de binnenstad: een religieus gebeuren is er aan de gang. Natha (zo mag ik haar noemen!). De sfeer zit er in ieder geval lekker in. Bij één van de oudste tempels van de binnenstad koopt Natha ook een mandje en strooit ze dat, zoals het er naar uit ziet gebruikelijk, over de tempels.

Natha en het religieuze feestWat Chedi LuangAan tafel met ongeschoren bakkes

Als ze klaar is gaan we naar een restaurantje toe om de hoek. Zij kiest een aantal gerechten met pork, nou eigenlijk alleen maar gerechten met pork en we scheppen op. Tussendoor belt ze nog wat mensen, overmorgen gaat ze naar een congres in Wuhan, China. Ik vind het wel best, dan kan ik ook meteen even kijken of ik nog hordes met dames op de whatsapp heb… Natha daagt mij nog een beetje uit om meer groente te eten. Dat deed ik al, maar die lekkere sperziebonen daarachter had ik nog niet geprobeerd. Als ik die boon al lekker gekauwd in mijn mond heb zitten zegt Natha: Dat is een peper. Natuurlijk laat ik het niet blijken maar mijn mond staat behoorlijk in de brand.
Natha brengt mij naar mijn hostel en volgende week, als ik terug ben in Chiang Mai spreken we nog een keer af. Gezellig, top reuzeleuk!

De teen is genezenOp het stadsplein van Chiang MaiTempel by nightLieve kat

De volgende ochtend ga ik naar het ziekenhuis voor een controle van de teen. Binnen een uurtje sta ik weer buiten met goed nieuws. De teen is genezen, ik moet nog wel een beetje voorzichtig doen. Brave jongen die ik ben doet dat wel eventjes! Het is eerste wat ik ga doen is op zoek naar sandalen. En dat blijkt nog een hele klus te zien. In totaal ga ik 3 winkelcentra af de komende twee dagen en kom ik op 1 plek een paar sandalen, wat net genoeg is voor beide voeten, tegen. Omgerekend 15 euro en het zijn niet de mooiste sandalen die er zijn, maar vanuit praktische overwegingen heb ik besloten het te doen. Helaas deel ik geen foto: ooit moet ik jullie onder ogen zien en dat doe ik liever met de gedachte dat jullie die sandalen nooit hebben gezien. Ik vraag uw begrip hiervoor…

En dan is het alweer vrijdag 18 mei, tijd om naar Pai te gaan, 150 kilometer ten noordwesten van Chiang Mai. Maar daar zal ik de volgende keer wel over vertellen…