3-daagse trekking, treinreisje over het Goteik Viaduct en de botanische tuin van Pyin Oo Lwin

10 april 2018 - Hsipaw, Myanmar

In deze blog: in het noorden van de staat Shan is al jaren een conflict aan de gang tussen het leger en diverse etnische groeperingen. Bij deze conflicten zijn nauwelijks toeristen betrokken, maar het komt akelig in de buurt. En dat ondervonden wij op de dag dat het leger na acht maanden een offensief is begonnen tegen de guerrillastrijders van deze groeperingen…

6/7 Maart 2018: Pyin Oo Lwin - De botanische tuinen
Eigenlijk willen we de trein nemen van Mandalay naar Hsipaw. Maar deze trein vertrekt om 4 uur in de ochtend en duurt 11 uur. We wijzigen ons plan en gaan naar Pyin Oo Lwin, een plaats op 1000 meter hoogte tussen Mandalay en Hsipaw in. De trein vertrekt hier om 8.22 uur, dat is een betere tijd.
De enige manier om naar Pyin Oo Lwin te komen is met een shared taxi. Ons hotel heeft er eentje geregeld voor 5.000 Kyatt pp, omgerekend €3,75. De bus is ook een optie, maar dan moet je het gehele tarief betalen voor de rit naar Lashio, voorbij Hsipaw. En met de shared taxi ben je er binnen 2 uur.
Eén gerecht dat je moet eten in Shan State is Shan Noodles. Jason bestelt een kommetje en het is meteen raak! Er zit een ontzettend lange haar in zijn noedels. Gelukkig krijgt hij een nieuwe kom en het smaakt goed als ik hem mag geloven.
Er is in Pyin Oo Lwin zelf niet veel te doen, op één ding na: de botanische tuinen. Daar gaan we morgen heen.

De volgende dag huren we een motorbike om de omgeving te verkennen. We beginnen uiteraard bij de botanische tuinen en dat is groter dan we in eerste opzicht denken. We zien o.a. de Aceras anthropophorum, Bromus racemosus subsp. Commutatus, Lobularia maritima en natuurlijk de welbekende Rhynchospora fusca, oftewel de bruine snavelbies. Maar het is misschien beter om even naar de foto’s te kijken…

Pyin Oo Lwin Botanical GardenBotanical Garden Pyin Oo LwinBotanical Garden Pyin Oo LwinNeushoornvogel in de botanische tuinenEen rare vogel in de Botanische tuinenBotanical Garden Pyin Oo Lwin
Een ochtendje uittrekken voor dit park is zeker aan te raden. Naast planten tref je ook verschillende vogels aan, zoals de Bucorotidae, oftewel de neushoornvogel. En voor de rest gaat de lokale bevolking hier ook graag naar toe en voor je het weet sta je als bleekscheet te poseren met ze.

Om 15 uur kopen we op het station van Pyin Oo Lwin ons treinkaartje naar Hsipaw. Het is alleen mogelijk tussen 15 en 17 uur een kaartje te kopen en alleen de dag voor vertrek. En de prijs? 2750 Kyatt, ongeveer 1,75 euro. Goede deal! En dan zit er ook een levensverzekering bij van 7 eurocent! Hoewel het ook goedkoper (75 eurocent) kan, maar dan zit je 6 uur op een houten bankje en is het souvenirtje dat je meekrijgt een blauw achterwerk.
In de namiddag gaan we naar de Pwe Kauk Waterval. Het is niet één van de mooiste watervallen in de omgeving, maar wegens tijdgebrek gaan we er heen om even te zwemmen. Nou ja zwemmen? We gooien onze voeten even in het water want het water is behoorlijk fris en de zon is bijna weg.

Waterval rondom Pyin Oo Lwin
Op de weg terug gaan we naar de Ruby Mart, een modern maar klein winkelcentrum met een aantal schoenenwinkels. Maar u raadt het vast al… geen maat 47. Nog even en ik vervolg mijn reis op blote voeten…

8 maart 2018: De treinreis naar Hsipaw
Om 7.30uur worden we door ons hotel gratis naar het treinstation gebracht. Daarvoor eerst even snel een ontbijtje naar binnen werken. Bij aankomst op het station staat de trein al klaar. De trein stopt hier voor een half uur. We zoeken onze plek en dat is uiterst comfortabel met zachte stoelen.

De trein naar HsipawDe treinreis naar Hsipaw

Precies om 8.22 vertrekt de trein en we merken al snel: het is geen intercity. De wagons wiebelen erg veel, dus ik ben benieuwd of er nog iemand uit het open raam zo naar buiten kotst… Van tevoren hadden we genoeg water meegenomen, maar dat is eigenlijk niet nodig. Om de paar minuten komen er verkopers langs met cola, koek, koffie, chips, bier en rijst. En de prijzen zijn goed en je helpt er de lokale verkopers mee. Het uitzicht vanuit de trein is prachtig en natuurlijk zwaaien we terug naar die enthousiaste kinderen en ouders langs de route.
Rond 11 uur komen we aan bij de belangrijkste bezienswaardigheid op deze route: het Goteikviaduct. Deze viaduct is gebouwd in 1900 met staal zonder importheffingen uit de Verenigde Staten. Het heeft een lengte van 700 meter en een hoogte van 100 meter. De trein doet er 5 minuten over om aan de andere kant te komen, puur omdat hij niet harder mag rijden dan 10 a 15 kilometer per uur. Doet ie dat wel dan storten we misschien allemaal naar beneden… het is niet de jongste brug ter wereld.

Het GoteikviaductCrossing the viaductEven naar beneden kijkenLocals langs het spoor
Rond 14 uur komen we aan in Hsipaw en de middag gebruiken we om naar een aantal travel agencies te gaan. We kiezen voor de driedaagse trekking van Mr. Bike (vrij vertaald Mr. Fiets). Voor deze trekking betalen we 70.000 Kyatt, 53 dollar of ongeveer 46 euro. Alles is inbegrepen, behalve het water.

9/10/11 maart 2018 – Een boomhut, tuben, geweerschoten en veel zweten
De tour begint om 9 uur. We nemen een gewone daypack mee met wat extra kleding en natuurlijk water. Vanaf het kantoor van Mr. Bike rijden we naar een dorpje, een uurtje ten noorden van Hsipaw. Daar begint de trekking. We zijn totaal met 12 mensen, maar de helft van ons heeft een tweedaagse trekking. Het eerste stuk is redelijk vlak, we passeren twee dorpjes en na de lunch aan een klein riviertje gaan we berg op.

De trekking begintMooie natuurLocal VillageKinderen uit het dorpButterfly?Beautiful scenery

Boven op die berg heeft Mr. Bike een aantal boomhutten gebouwd en daar zullen we overnachten. De klim duurt ongeveer 2 a 3 uur en is behoorlijk pittig. De natuur en het uitzicht is prachtig. Als we eenmaal bij de boomhutten aankomen zien we hoe mooi deze plek gelegen is in de natuur. Geen water, geen elektriciteit en al helemaal geen wifi. Er is wel water, maar dan moet je 20 minuten naar beneden lopen naar de rivier en dan 30 minuten omhoog. En dat doet niemand! Het is erg gezellig en rond 8 uur gaan de meesten, waaronder ik naar de boomhut toe. Lekker slapen en dat lukt nog verdomd goed ook. Alleen de nacht wordt voor sommige een beetje overschaduwd door wat er ’s nachts op afstand gebeurde.

De boomhut van Mr. BikeZonsopkomst vanuit de boomhutDe boomhutGenieten van het uitzichtMooie voetenZonsopkomst

Ik sta vroeg op om de zonsopgang te zien. Maar het is heiig en wanneer we de zon voor het eerst zien hangt ie al aardig hoog in de lucht. Bij het ontbijt klagen een aantal mensen dat ze niet goed konden slapen. Deze nacht is het leger van Myanmar een offensief begonnen tegen de guerrillastrijders van de etnische groeperingen. En als ik bij mijn boomhut even illegaal tegen een boompje aan het plassen ben hoor ik die geluiden ook. Onze gids heeft naar Mr. Bike gebeld om te zeggen dat de nieuwe trekking maar beter niet door kan gaan. Too close, too close! De zwaarste dag hebben we achter de rug. We beginnen vandaag met een daling, dan een vlakke loop en tot slot een beklimming en een daling. Vandaag slapen we langs de rivier. De wandeling geeft je het gevoel echt in de jungle te zijn. Als we gaan lunchen nemen we afscheid van de andere groep. Rond 3 uur komen we aan bij de rivier en het eerste wat we allemaal doen is naar de rivier afdwalen en ons wassen. Het water is ijskoud, maar als je zo veel gezweet hebt maakt je dat niks meer uit. Okselfris komen we het water uit, chillen en relaxen we wat en na het eten hebben we de keuze: of overnachten in de bungalow of in een hangmat. Jason kiest voor de hangmat, ik voor de bungalow. Ik hoop maar niet voor hem dat het vannacht ook ijskoud gaat worden, net als in Cambodja. Gelukkig lijkt het mee te vallen. In de avond geniet ik van de prachtige sterrenhemel.

Slapen langs de rivierSleepy dog

De makkelijkste dag van de trekking is de laatste dag. We hebben voor deze trekking gekozen, omdat we de boomhut heel speciaal vonden, maar we gaan vandaag terug naar Hsipaw, deels op een bijzondere leuke manier: we gaan tuben! Ik hijs mezelf in mijn zwembroek en pak één van de grotere banden die er zijn. Ik smeer mezelf in en dan afdwalen maar… Intens genieten van de rust, alleen ontbreekt er 1 ding om tien uur ’s ochtends. Maar ook daar is rekening mee gehouden en terwijl we al intens genieten van de natuur komt onze gids met de boot langs en gooit ie een lekkere koude en verfrissende alcoholische versnapering naar ons toe.

TubenTubenTuben
Halverwege vindt Jason het genoeg en stapt hij in de boot. De volgende foto’s zijn daarom ook mede mogelijk gemaakt door Jason. De stroming is niet zo heel sterk, alleen op sommige plekken moet je even sturen met je armen en benen, tenzij je graag tegen een in het water gevallen boom opknalt. Om 13 uur moeten we stoppen, lopen we naar het nabijgelegen dorp en verorberen we Shan noodles. Dan keren we terug naar Hsipaw, douchen we bij het hotel waar we de backpacks hebben achtergelaten en lopen we naar het busstation. Wij gaan namelijk door en pakken de nachtbus naar Kalaw, ongeveer 10 uur hier vandaan. Maar goed slapen in de bus zit er niet in, in deze redelijk oude bus…

Tot slot voor de liefhebbers: een filmpje

1. Lilian:
    10 april 2018
    Mooi verhaal weer! Alleen zou ik de verkopers van de schoenenzaak hun gezicht wel eens willen zien als jij om maat 47 vraagt haha nog veel plezier
  2. Esther Otten:
    10 april 2018
    Ziet er weer gezellig uit! Bijzondere accomodatie ook, wel leuk om te zien. Tsja, misschien kunnen ze een stukje van je voeten af halen, dan hebben ze vast schoenen voor je😜😂😂
    Liefs, Esther 😘