De drijvende markt van Can Tho en relaxen in een farmstay

24 januari 2018 - Can Tho, Vietnam

In deze blog: Na 4 nachten in HCMC wilde ik weg uit deze stad. Mijn volgende bestemming is Can Tho, althans… mijn accommodatie ligt 10 kilometer ten zuiden van deze grote plaats. Mijn verblijf heet Nguyen Shack en bij aankomst weet ik het zeker: ik ga hier een aantal dagen heerlijk ontspannen!

Woensdag 10 januari 2018
Can Tho is de grootste stad in de Mekongdelta. Het heeft 1.2 miljoen inwoners en de belangrijkste bezienswaardigheid is de floating market. Mijn hostel is een farmstay, Nguyen Shack. Het blijkt een fantastische plek te zijn 10 kilometer van Can Tho, midden in de Mekongdelta. Vanaf het busstation van Can Tho moet ik een taxi nemen (100.000 dong) en dan ben je er. Rust! Ze hebben twee plekken, Nguyen Shack 1 en 2 (Lekker simpel). Ik zit in Nguyen Shack 2. Of ik even in de boot wil stappen en naar nummer 2 wil gaan? Vooruit, ik ben ook niet de beroerdste. Na 100 meter met de boot kom je aan bij een kleiner verblijf, maar het ziet er net zo gezellig uit als de andere. Ik verblijf in een 2-dorm kamer en dat voor 7 dollar per nacht inclusief ontbijt.

Mijn verblijf voor 4 nachten

De eerste reiziger die ik ontmoet is een Nederlandse. En het blijkt niet de laatste. Of ze komen uit Nederland, of ze komen uit Canada. En ook kom ik een verdwaalde Duitser of een Indonesiër tegen. Er zijn hangmatten aanwezig om lekker te ‘hangen’ (ja, waar is een hangmat anders goed voor? Verder kan je hier gratis gebruik maken van de fietsen en hebben ze een aantal kleine en korte tours die je kan boeken voor een zacht prijsjes.   Voor morgen heb ik de floating market tour (5.30-8.00 uur) geboekt en de sunsettour (16.00-17.30 uur). Voor deze middag heb ik de hangmattour geboekt. Nou ja, geboekt? Het is meer geclaimd. Ik heb totaal geen last van voorbijrijdende auto’s zoals in HCMC. Alleen van muggen.  Er niet heel veel in de omgeving te vinden, dus ben je aangewezen op het eten in deze farmstay. Maar al bij het eerste avondmaal blijkt dat geen enkel probleem te zijn. Zijn 4 nachten te lang? Ik ga mij hier wel vermaken.

Donderdag 11 januari 2018
De wekker gaat om 5.20 uur. Om 5.30 uur worden we opgehaald om naar de floating market te gaan. We zitten in een houten boot met totaal 10 mensen aan boord en de gids. En we zitten op houten stoeltjes die je ook op de peuterschool hebt. Als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl krijg je daar een houten reet van.

De floating marketde floating marketOp naar de floating marketIJskoffie vanaf een boot in Can Tho

Maar dat terzijde als totaal onbelangrijke extra informatie, net als wel meer.... Eerst varen we een half uur door de delta. Als we aankomen bij de grote rivier moeten we nog onze zwemvest omdoen… in geval dat. Op de rivier zijn heel veel grote boten en ook wat kleine bootjes die ons dingen proberen aan te smeren. Uiteraard! Maar die ijskoffie sla ik niet af voor dat zachte prijsje (omgerekend 35 eurocent). Ondanks dat de boottocht echt super is valt de markt mij wat tegen. Ik had veel meer bootjes verwacht die een ontelbare drukte op het water zouden creëren. Maar misschien leg ik de spreekwoordelijke lat wel te hoog. We gaan aan wal om naar de markt langs de kade te gaan.  Een lokale markt, met nauwe straatjes en waar ze met de motorbike gewoon doorheen zigzaggen. Maar dat ben ik wel gewend. Je kunt hier van alles kopen, van fruit tot varkenshoofden. Voor mijn ogen wordt er met een schaar nog even een kikker in vele stukjes geknipt. We komen aan bij een rijstnoedelsfabriek en krijgen een uitleg hoe de noedels worden gemaakt.

De lokale marktRijstnoedels makenRijstnoedels maken

Met een machine (einde). Tot slot varen we rond 8 uur terug naar ons hostel en is het tijd voor ontbijt. En de rest van de middag? Snel een hangmat claimen en anders zit je wel een praatje te maken met andere Nederlanders die hier even komen ontspannen.

Even lekker hangenEn nog maar even hangen

En de tijd schiet voorbij! Om 16.00 uur is de sunsettour. Geen idee wat ik er van kan verwachten, maar het blijkt een toertje door de delta te zijn.

De bootDe MekongdeltaDe MekongdeltaDe MekongdeltaSunsettour door de MekongdeltaDe Mekongdelta

De zonsondergang zien we helaas niet. Dat gebeurt ergens achter de bomen. Het varen door de delta is zeer rustgevend, maar het zitten op die houten stoeltjes weer niet. In de delta zie je mensen zichzelf wassen, maar ook hun tanden poetsen of de was doen. Wat jammer is is dat de delta volgegooid wordt met afval. Zowel bij de ochtendtour als bij de middagtour moet de bestuurde van de boot even stoppen om het plastic van de schroef te verwijderen. In de avond is het lekker chillen met de andere reizigers. 1 Nederlands meisje heeft haar verblijf verlengd. Niet zo gek toch…?

Vrijdag 12 januari 2018
Een nieuwe dag begint, zoals elke dag trouwens. In de middag maak ik met 2 medereizigers een rondje op de fiets door de delta (wel over de wegen, het is geen waterfiets). De fietsen gaan vooruit, maar daar is alles mee gezegd. Bij het remmen moet je vol in de remmen knijpen, anders schiet je vooruit. Het zadel, tja… dat is er maar als je te lang fietst dan gaat je zitvlak schuren. Overal waar we fietsen horen we iemand wel een keer ‘HELLOOOOO!!!’ schreeuwen. Heel grappig. Als we voor een kleine basisschool staan komen 20 kinderen naar ons toegerend om even de high five te doen! Dat doen we dan maar. Naast een boottochtje is het fietsen door de delta ook zeker een prima idee. Je kunt zelfs overwegen om een motorbike te huren, maar dat sla ik een keer over.

Fietsen door MekongdeltaFietsen door MekongdeltaKokosnotenDe Mekongdelta

Zaterdag 13 januari 2018
De laatste dag in Nguyen Shack. Ik twijfel of ik nog een dag moet blijven, maar eigenlijk wil ik ook weer verder. Naar Phu Quoc, het inmiddels bekendste eiland van Vietman onder reizigers. Het hostel heeft een bus ticket gereserveerd voor mij en ook een taxi zouden ze regelen. Ik moet alleen nog zelf een bootticket regelen. Dat kan in het centrum van Can Tho, 10 kilometer verderop. Ik twijfel of ik dat ga doen, maar eigenlijk wil ik wel een beetje bewegen. Om half drie pak ik een fiets en ga ik naar Can Tho. Ik doe daar ongeveer een uurtje over.

Op naar Can ThoIk en Uncle Ho

In Can Tho kom je meteen weer de hectiek van het drukke verkeer tegen. In het centrum aan de waterkant heb je mooi uitzicht over de rivier en staat er een standbeeld van Uncle Ho. Eerst even een bootticket regelen en ik kan weer rustig terug richting de farmstay. Dat gaat eerst langs een aantal lokale markten langs het water, alvorens ik op een brug stop om van een prachtige zondondergang te genieten.

De markt van Can ThoMotorbikes in Can ThoDe zonsondergang vanaf een brugDe zonsondergang vanaf een brug

Als ik weer verder fiets en niet weet of ik rechts of links moet komen meteen 5 mensen aangerend om mij te helpen. Heel grappig allemaal.  Een vader met zijn kind loopt ook nog even voorbij: vraag maar aan die meneer waar hij vandaag komt. Het kind reageert er niet op, zou ik ook niet gedaan hebben. Maar ik denk eerder dat hij nog niet kan praten. Dan maak ik mij langzaam op voor mijn vertrek hier. In de avond zitten we gezellig met z’n vieren nog na te praten over alles en nog wat. Iedereen vertrekt hier en ik ben degene die het eerst weggaat. Ik zal hieronder even de website toevoegen, maar als je een paar dagen in de Mekongdelta wil verblijven, dan zit je hier goed:

Morgen om 7.15 uur staat de taxi voor mij klaar. Ik denk dat ik tijdens mijn verblijf wel 25 keer gestoken ben door de muggen dus neem genoeg deet mee. En als ik binnenkort brakend over straat loop, dan weet ik dat malaria of knokkelkoorts heb opgelopen…

1. Esther Otten:
    24 januari 2018
    Grappig om te lezen dat je nog best wat Nederlandse mensen tegenkomt. Zo zie je maar naar wat voor een toeristisch oord je bent gegaan😜😂😂...
    Dus binnenkort kom je met ziektebed foto's, ipv hangmat foto's (knap zo'n selfie als je slaapt)... Smeer je maar goed in daar.
    Foto's zijn wel weer erg mooi, dus geniet maar lekker. Ben alweer benieuwd naar de volgende!

Liefs, Esther 😘
  2. Lilian:
    25 januari 2018
    Ja overal nederlanders,lijkt wel een plaag! HAHA.verhalen en fotos zijn weer erg mooi! Groetjes.