Good Morning Vietnam, bier voor 18 cent en lange rijen voor het mausoleum van Uncle Ho

15 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Uncle Ho is nog steeds populair. Nergens heb ik zulke lange rijen gezien als bij zijn mausoleum. Hij wilde zelf gecremeerd worden en uitgestrooid worden over het noorden, midden en zuiden van Vietnam. Maar de Vietnamezen hebben anders bepaald en een mausoleum voor hem gemaakt. Een bezoekje aan zijn mausoleum is dan ook een hele belevenis. Ik vervolg mijn reis in de hoofdstad van Vietnam, Hanoi.

Donderdag – 7 december 2017

En dan is het tijd om afscheid te nemen. We drinken nog een laatste kop koffie en nemen afscheid van elkaar. Hier scheiden de wegen. Moeders gaat weer terug naar het koude Nederland en ik vervolg mijn reis in Vietnam. In Hongkong heb ik online een aanvraag gedaan voor een visum van 3 maanden. 30 dagen leek me iets te kort en een visum voor 3 maanden kost maar 3 euro meer. Op het vliegveld wordt door de maatschappij nog even gecontroleerd of ik alles voor mijn visum geregeld heb. Uiteraard is dat het geval! Het is 2 uur vliegen naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

Om 14.30 kom ik aan op Noi Bai International Airport. De eerste stap is het regelen van mijn visum. Iedereen voor me wordt ondervraagd over zijn plannen in Vietnam. Ik heb blijkbaar een betrouwbaar voorkomen, want met een kleine check naar mijn papieren hoor ik alleen een oké. En dan is het wachten. Een ander Nederlands meisje heeft wat problemen met de betaling van haar visum. Ze vragen meer dan wat ze moet betalen. Ze heeft een discussie met een ander Nederlands stel hierover. Ik hoor de man zeggen dat hij ook nog iets ‘toeschuift’. Oké, ik wacht wel af en zie het wel. Als ik aan de beurt ben is er niks aan de hand. Ik betaal 25 dollar en in no-time ben ik langs de douane. Ik neem express bus 86 en dan ben je voor 1 euro in het centrum van Hanoi. En daar begint de pret. Ik stap uit en overal motorbikes. Bij elke oversteek moet je oppassen niet aangereden te worden. Zebrapaden liggen er maar dat kan je zien als sierwerk. Ik overleef het en de rest van de middag rust ik maar uit. Toch even een verschil tussen het moderne Azië wat ik nu heb gezien en Vietnam. In de avond eet ik in een tentje om de hoek en probeer ik vroeg te slapen. Morgen ga ik het oude centrum verkennen, de plek waar ook mijn hostel is. Een hostel waar ik €3,40 per nacht voor betaal inclusief ontbijt en gratis bier van 18 tot 19 uur. Nou dat worden een paar hele gezellige dagen!

Vrijdag 8 december 2017

Het ontbijt in het hostel is goed te eten, vrij standaard maar voor deze prijs gaan we daar niet over klagen. Mijn eerste bezienswaardigheid is de gevangenis waar John McCain, oud presidentskandidaat van de Verenigde Staten tijdens de Vietnamoorlog gevangen is genomen. Deze gevangenis is door de Fransen ook gebruikt om opstandige Vietnamezen in op te sluiten. Frankrijk was tot 1954 de kolonisator van wat toen nog Indochina genoemd werd. De Hoa Lo prison ligt in ‘French Quarter’ iets ten zuiden van het oude kwartier.

Hoa Lo PrisonHoa Lo PrisonHoa Lo PrisonMonument in Hoa Lo Prison
Na een bezoek aan de gevangenis loop ik terug naar het oude kwartier van Hanoi. Ik passeer eerst het Hoan Kiem Lake, iets wat interessant schijnt te zijn. Veel werkzaamheden belemmeren echter het goede zicht. Het valt mij een beetje tegen.

De vader van Vietnam, Ho Chi MinhHoan Kiem LakeHoan Kiem LakeHoan Kiem LakeTempel

Terug in het oude kwartier loop ik wat door de straatjes van het oude kwartier en eet ik voor 1 euro een zeer goed belegd broodje. Elke straat heeft zowat zijn eigen ‘specialiteit’. Bij het hostel om de hoek is er de Kerststraat, in de buurt van het Hoan Kiem Lake heb je weer een straat waar ze schoenen verkopen.

Monument voor de martelarenHet oude kwartierHet oude kwartier

En dan vergeet ik nog het belangrijkste, de bierstraat. In de avond drink ik voor 5000 Vietnamese dong een vers geproduceerd biertje. Dat is omgerend 18 eurocent. Ik hoop dat ik hier nog uitkom...

Zaterdag 9 december 2017

Het is gelukt! Ik ben veilig de bierstraat uitgekomen. In de ochtend ga ik naar het Mausoleum van Ho Chi Minh, de belangrijkste bezienswaardigheid van de Hanoi. Al bij aankomst blijkt dat ik niet de enige ben. Ik denk dat er totaal een rij staat van 500 meter. Ben ik toch te laat weggegaan. Je kunt het mausoleum alleen bezoeken in de ochtend van 07.30 tot 11.00. Ik ben er pas om 09.30 uur. De laatste entree is om 10.15 uur. Ik sla voor vandaag over, morgen vertrek ik wel eerder vanuit mijn hostel.

Standbeeld van LeninEen oude toren

Ik besluit om naar de nabijgelegen ‘botanical garden’ te gaan. Entree 2000 dong, iets van 8 eurocent. Even een rondje doen en dan weer terug naar het plein waar het mausoleum staat.

Botanische tuinenBotanische tuinenEen tempel

Dat plein wordt aan alle kanten bewaakt en kan je alleen bereiken als je het mausoleum bezoekt. In de middag ga ik naar een meer toe in de stad, loop ik nog even over de treinrails waar vlak naast huizen staan en ga ik terug naar het hostel voor wat ontspanning.

Ho Thay LakeHo Thay LakePresidentieel paleisMausoleum van Ho Chi MinhMausoleum van Ho Chi Minh

Voor in de avond heb ik een kaartje gekocht voor het Thang Long Waterpuppettheater. Een voorstelling waarin de spelers en poppen in het water staan. De show duurt 50 minuten en je mag er foto’s maken. Uiteraard doe je dat dan! Daarna probeer ik mij te verzetten om niet naar de bierstraat te gaan, maar met weinig moeite besluit ik toch een paar biertjes te pakken. Proost!

WaterpuppettheaterDrukte in de kerststraat

Zondag 10 december 2017

Wederom ga ik proberen in het mausoleum van Ho Chi Minh te geraken. Ik kom aan bij het mausoleum om 8.30 en ik zie dat de rij achter de securitycheck kleiner is dan gister. Hoopvol! Echter de rij voor de securitycheck is nog langer dan gister. Ik heb de tijd en besluit het toch te doen. Ik sta tussen allemaal Vietnamezen en weinig toeristen. Ik merk al gauw dat ik een gespreksonderwerp blijk te zijn vanwege mijn lengte. Bij de securitycheck moet ik mijn tas inleveren en zegt ze tegen mij dat ik om 11 uur mijn tas weer moet ophalen. Inmiddels is het 9.45 en moet ik de net ontstane rij na de securitycheck ook nog doorstaan. Het gaat snel en rond 10.10 betreed ik het mausoleum. Er zijn veel soldaten die nauwkeurig opletten of je je wel aan de regels houdt. Geen handen in de zakken, geen pet op en al helemaal geen foto’s maken van Uncle Ho. Hij ligt er vredig bij. Van begin september tot eind oktober is het mausoleum dicht. Dan wordt zijn lichaam naar Rusland vervoerd en opnieuw gebalsemd. Uiteindelijk heb ik 1 uur en 20 minuten gewacht voor een bezoekje van minder dan een minuut aan zijn mausoleum. Maar toch was de hele entourage eromheen interessant om het wel te doen.

Ik en het mausoleumIk voor het mausoleum

Ik maak nog wat foto’s vanaf het centrale plein en dan loop ik naar het presidentieel paleis waar Uncle Ho gewerkt heeft. Daar vind je ook zijn ambtswoning.

Ambtswoning Ho Chi MinhDe auto's van president Ho Chi MinhAmbtswoning Ho Chi Minh

Dan haal ik snel mijn tas op en heb ik nog 1 uur om het Ho Chi Minh museum te bezoeken. Dat is geopend van 8 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur. Het is bijna 12 en ik heb geen zin om te wachten. Het museum is niet groot, maar wel interessant om er even doorheen te lopen.

Ho Chi Minh MuseumHo Chi Minh MuseumHo Chi Minh MuseumHo Chi Minh Museum

In de middag drink ik in een leuk tentje aan het Hoan Kiem Lake een Eggcoffee. Lekker romig en echt een aanrader als je in Hanoi bent. Je proeft bijna geen ei. In de avond ontmoet ik 2 fransen en 1 Canadees en besluiten we een hotpot te doen. Dat is Aziatische fonduen. Je krijgt een heleboel ingrediënten, vlees en groenten, en die mik je achter elkaar in de pan. En dan ga je smullen. Daarna drinken we nog wat goedkoop bier en dan blijkt dat het snel kan gaan als bier goedkoop is.

Eggcoffee

Maandag 11 december 2017

Een korte nacht. Samen met die Canadese jongen zou ik een tour doen, maar hij haakt af. Hij heeft iets teveel gedronken en op het moment dat hij in wil stappen moet hij overgeven. Hij slaat de tour over. De tour gaat naar Tamcoc en Huo Lan. In Huo Lan bezoeken we een tempelcomplex, daarna lunchen we wat en gaan we een boottochtje maken van 2 uur door de rotsformaties in Tamcoc.

Tam Coc en Huo LanTam Coc en Huo LanTempel in TamcocDe velden rondom Tamcoc

Tamcoc wordt het Ha Long Bay genoemd maar dan op het land. Naar Ha Long Bay ga ik nog, dus als je dit nu leest en afvraagt wat Ha Long Bay is dan moet je de volgende keer ook weer lezen. Of je zoekt het op op google.nl. Ik zit met een Australische man en een man uit Singapore. De boot wordt geroeid door een vrouw van 58 die met haar voeten roeit. Apart! En dat houdt ze 5 kilometer vol! De natuur is echt prachtig.

Met de boot door TamcocMet de boot door TamcocRoeien met de voetenMet de boot door TamcocVaren door een grot in TamcocTamcoc

De man uit Singapore blijkt alles te weten van voetbal. De hele generatie voetballers uit 1974 van het Nederlands elftal komt voorbij. Nederland verdiende het om kampioen te worden. Ook weet hij dat het Nederlands elftal nu niks meer voorstelt. Daar ben ik maar niet te diep op ingegaan...
Na de boottocht maken we een klein fietstochtje naar een tempel. Dat valt een beetje tegen om eerlijk te zijn. Om 5 uur vertrekt de bus weer naar Hanoi en dat is een rit van 2 uur. In de avond eet en drink ik wat in een tentje tussen de locals. Ondanks dat ik de lokale mensen niet versta is het ontzettend gezellig. Morgen vertrek ik naar Sapa, in het noorden van Vietnam. Ondanks dat ik in Hanoi niet heel veel gedaan heb en het oude kwartier ontzettend druk is met motorbikes, heb ik mij uitstekend vermaakt in deze stad!

1. Ans:
    15 december 2017
    Hoi Steven, na Hong Kong nu Vietnam. Je reis gaat voorspoedig. Wat een indrukken heb je allemaal al beleefd. Het is nog steeds een plezier je verslagen te lezen. Ik wens je veel goede momenten en al het goeds. Ans
  2. Esther Otten:
    15 december 2017
    Hahaha, ik lach me dood om jou met je bier. Het wordt steeds goedkoper! Nog even en je bent gratis dronken😂😂😂.
    Gelukkig vermaak je je nog steeds.
    Liefs, Esther
  3. Lilian:
    16 december 2017
    Mooie verhalen! En die prijzen,geweldig!