Kamenjoshi in culinair Osaka, de atoombom op Hiroshima en het Witte kasteel in Himeji

24 september 2017 - Hiroshima, Japan

Dag 18 – Woensdag 20 september 2017

Osaka is met zijn 3 miljoen inwoners na Tokio en Yokohama de grootste stad van Japan. Van Kioto ben ik met de welbekende Shinkansen in 35 minuten naar Osaka gegaan. Eén van de hoogtepunten van de stad is het kasteel van Osaka. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden een aantal torens van het kasteel verwoest. Na de oorlog werd het kasteel volledig gerestaureerd en opgeknapt naar zijn huidige staat. Ik heb het kasteel niet bezocht. Ik heb gekozen voor de kastelen van Matsumoto en Himeji die ook op de Unesco Werelderfgoedlijst staan, maar een rondje eromheen is genoeg om er een indruk van te hebben.
Via Osaka Station ben ik naar de Umeda Skybuilding gegaan. Dit gebouw ziet er uit als een moderne variant van de Arc de Triomfe. Bovenin het gebouw kan je voor veel centjes eten, maar ik had gekozen om naar het winkelgebied, 4 kilometer zuidelijker van het Osaka Station, te lopen. Daar heb je een aantal verschillende winkelgebieden. In de brede Meji-Dori straat vind je alle dure merken die er maar bestaan. Van Prada tot Lamborghini, van Louis Vitton tot Ferrari. Je vindt het er allemaal, dus mocht je nog wat centen over hebben na je etentje in de Umeda Skybuilding dan moet je hier wezen. Aan de ene kant van de Meji-Dori loop je AmerikaMura binnen: een wijk met alleen maar Amerikaanse winkeltjes met Amerikaanse vlaggen of beelden, zoals het Empire State building. Ook de pompoenen voor Halloween zijn niet aan te slepen hier. Aan de andere kant van Meji-Dori heb je Shinsabashi: een kilometerslange overdekte straat met winkeltjes, barretjes, restaurantjes en dergelijke voor de gewone hardwerkende man (of vrouw)zonder veel of met minder centjes op de bank. Als je de Kalverstraat al verschrikkelijk druk vindt dan zou ik deze maar overslaan… Halverwege Sinsabashi kom je dan in Dotonbori straat aan. Het begon al donker te worden en dan is deze straat een hoogtepunt. Ik heb nog nooit zoveel neonlichten bij elkaar gezien! Echt heel indrukwekkend. En als je dan ook nog bijna op de voorste rij staat om van Kamenjoshi, de Japanse K3 dan kan je dag niet meer stuk. Een Japanse man op leeftijd sprak me aan en zei ‘very famous in Japan’. Een jong Japans stelletje relativeerde dat al gauw en zei dat ze nou ook weer niet zo ‘famous’ waren.

Dag 19 – Donderdag 21 september 2017

Ik las in de lonely planet dat Osaka bekend staat om zijn culinaire hoogstandjes. Aangezien ik de afgelopen dagen al iets teveel heb gelopen besloot ik de ochtend rustig aan te doen en pas om 12 uur te vertrekken. Mijn voornaamste doel was niet te veel lopen en een beetje door de straatjes te struinen. Ik begon in AmerikaMura, waar ik mij vergreep aan een Kobe Beef Burger. Oké, ik ben dan niet in Kobe zelf maar het ligt hier praktisch naast de deur dus het zal wel goed zijn. En dat was het ook wel! Ik ben daarna naar Shinsekai gelopen. Daar was ik nog niet geweest, maar daar vind je de Tsutenkaku toren en je treft er de grootste kogelvis aan die er bestaat. Weliswaar van papier of plastic, maar het is wel grappig te zien zo een grote vis boven je snufferd. In de namiddag ben ik teruggelopen naar Dotonbori waar ik bij het Honolulu café een smakelijke Okonomiyaki heb besteld, een echte Japanse lekkernij: een zoete pannenkoek met in dit geval slagroom en nootjes! En om mijn culinaire dag in Osaka af te sluiten ben ik naar een sushirestaurant geweest, waar de kok voor mijn neus de verse sushi aan het klaarmaken was.

Dag 20 – Vrijdag 22 september 2017

Toedeloe Osaka en de reis ging verder naar Himeji. In Himeji staat één van de drie kastelen die op de Unesco erfgoedlijst staan. Bij het verlaten van het station in noordelijke richting zie je aan het einde van de straat het kasteel al op zijn voetstuk staan. Eerst mijn backpack weggebracht naar het hostel, want dat loopt niet lekker met 17 kilo bagage door een kasteel en ik was vertrokken. Eerst loop je door de groene tuinen van het kasteel, alvorens je aankomt bij de ingang. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit kasteel wel imponeert! Hoger gelegen dan het kasteel in Matsumoto en het hele complex met tuinen is ook veel groter. Van binnen is het wel praktisch hetzelfde: vierkante verdiepingen van hout met een heleboel pilaren. Vande bovenste verdiepingen heb je echt een prachtig uitzicht op Himeji en de heuvels eromheen. Himeji ligt tussen Osaka en Hiroshima, dus mocht je in de buurt zijn of nog een dag over hebben, dan is dit kasteel zeker een aanrader! In de avond nog een goedkoop wijntje gedronken met een Japanner… op zijn kosten. Je blijft toch Nederlander. Heel aardig natuurlijk, alleen verliep de conversatie niet vlekkeloos. Op zich niet erg, maar als hij over elke zin een minuut na moet denken, voordat hij iets zegt, dan kan je wel voorstellen dat het dan een lange avond is geweest…

Dag 21 – Zaterdag 23 september 2017

Één van de bestemmingen die ik graag wilde zien was Hiroshima. Niet voor niets is deze stad nog steeds verbonden met die ene tragedie die op 6 augustus 1945 om 8.15 uur in de ochtend plaatsvond. 600 meter boven de stad en praktisch boven het A-Bomb Dome ontplofte ‘Little Boy’ en vernietigde daarmee de stad en de levens van 140.000 inwoners van Hiroshima. Dan is het best heftig om voor dat ene gebouw te staan dat sinds 1996 op de Unesco Erfgoedlijst staat. In het Peace Memorial Park word je met enkele standbeelden geconfronteerd die zo weer zijn eigen groep mensen herdenken. Eén standbeeld ging over de 20.000 Koreanen die bij de explosie omgekomen zijn, een ander over een meisje dat de bom overleefde, maar 10 jaar later alsnog stierf aan leukemie. In het nabijgelegen Hiroshima Memorial Museum tref je verschillende video’s aan met persoonlijke verhalen van mensen die het wel overleefd hebben. Zeer interessant en heftig tegelijk. Men schat dat er meer dan 200.000 mensen overleden zijn aan de inslag en de gevolgen ervan. Aan het begon van het museum kom je een animatie tegen wat er precies gebeurde is voor, tijdens en na de inslag. Als je in dit museum geweest bent, besef je pas hoe erg dit geweest was voor al die onschuldige mensen die daarbij zijn omgekomen. Als je door de stad loopt denk je regelmatig aan het feit dat er praktisch geen enkel gebouw meer overeind stond na de inslag van de atoombom. Wat een verschil met nu, want Hiroshima is in de avond best een gezellige stad…

Dag 22 – Zondag 24 september 2017

Het belangrijkste in Hiroshima heb ik dan wel gezien. Vandaar dat ik deze dag naar Miyajima ben gegaan. Dat is een eiland met een wereldberoemd heiligdom in de zee waar jaarlijks vele toeristen op afkomen. Met de trein ga je naar Miyajima Station en als je ook de JR-pas hebt kun je gratis met de ferry naar de overkant. Eenmaal aangekomen op het eiland moet je oppassen voor de herten, want die vreten je shirt of je tas kapot. Iedereen ging meteen naar het heiligdom, maar dat was me iets te druk. Even een klimmetje gemaakt van 535 meter en dan heb je een prachtig 360 graden uitzicht over het vasteland en de omliggende landen. Ik was aardig bezweet bovengekomen, dus dan pak je even je rustmoment van 2 uurtjes. Tegen 4 uur nam ik de benenwagen weer naar beneden, om vervolgens de top van een andere berg (Mount Komagabayashi) nog even mee te pakken. Onderweg zag ik nog een slang wegkruipen, waarvan ik later pas zag dat als je gebeten zou worden door deze slang je meteen 911 moest bellen. Maar niet ongerust mensen. Dit stukje staat online, dus dat betekent dat er niks aan de hand is. De top van Mount Komagabayashi was prachtig en in tegenstelling tot Mount Misen niet toeristisch. Sterker nog, we waren met zijn drieën. De route via deze berg moet je vooral doen als je van dieren en natuur houdt, stond er in de folder. Ik als echte dierenliefhebber kon het niet laten om deze route dan maar te nemen. En inderdaad, ik zag heel stiekem tussen de bomen een klein vosje de berg op lopen en even later kwam er met een hoge snelheid een hert de berg af rennen. En tijdens de wandeling kom je praktisch geen toeristen tegen, want de meeste gaan lui met de kabelbaan. Eenmaal beneden gekomen wilde ik toch nog even naar het heiligdom, koste 300 yen (ongeveer €2,20), maar dat bleek al niet nodig. Je kon er nu zelfs naar toe lopen en na enkele selfies en mooie plaatjes geschoten te hebben werd het donker en dus tijd om te vertrekken. Want morgen gaan we verder naar die andere stad met een atoombomverleden…

Enkele links voor meer informatie