Nikko National Park & Mount Fuji

12 september 2017 - Nikko, Japan

Hallo mensen, Inmiddels zit ik alweer in Nagano, maar hier een kortere impressie (hoop ik voor jullie) van de afgelopen dagen! Eerst nog even 2 toevoegingen op het verhaal over Tokio. Mocht je om 3 uur s ’nachts ontzettende dorst hebben dan hoef je meestal niet ver te lopen. Om de 100 meter staat wel een frisdrank automaat, waar je water, koude koffie, cola etc. kan kopen. En dan nog een tip voor als je naar Tokio gaat. Toen ik in de buurt van de Senso-ji tempel liep kwam ik langs het Hutch museum. Geen idee wat het was, ik zag immers alleen maar mensen met konijnen op de foto. Uiteindelijk blijkt dat je daar lekker kan knuffelen met konijntje. Hoe langer je wil, hoe duurder het wordt. Als economische Nederlander zou ik wel even uit gaan rekenen: mocht je vaker terug willen komen, misschien is een eigen konijn kopen goedkoper… De recensies via Tripadvisor waren niet best.

Dag 6: Op vrijdag vertrok ik dan voor de eerste keer met de trein naar Nikko. Eerst je voucher van de Railway pass omwisselen (deze pas kan je als toerist alleen vanuit het buitenland kopen) en om 12 uur had ik de trein naar Utsonomiya te nemen, van waar je een ander lijn moest pakken naar Nikko National Park. Eerst even ontbeten op het station bij Vie de France (inderdaad geen japans, maar aangezien ik in de komende maanden genoeg rijst zal eten is het ook wel eens lekker gewoon een broodje te nuttigen). Rond 2 uur was ik in Nikko, hostel was 3 minuten lopen van het station, maar gesloten tot 16 uur. Dan maar eerst even geluncht met een gezapig biertje en de tijd vliegt voorbij. Ingecheckt in het hostel en daarna nog een korte wandeling gemaakt door Nikko. Daarna terug in het hostel in de gezamenlijke ruimte wilde ik nog even mijn vorige blog afschrijven, maar toen kwam er een stelletje uit hoofddorp bij zitten en dan ben je al gauw een uur verder. En toen kwam onze gastvrouw ook nog met een leuk spelletje aan: sumoworstelen met kartonnen poppetjes! Op de doos was een ring en door aan beide kanten te tikken van de doos gingen de poppetjes tegen elkaar worstelen. Daarna nog een paar andere kleine spelletjes en het was bedtijd! Van het Nederlandse stelletje uit Hoofddorp had ik trouwens nog een buskaart gekregen voor de omgeving. Die was 2 dagen geldig, maar zij bleven maar 1 dag! En die kwam uiteindelijk bes goed van pas.

Zaterdag stond eerst in het teken van twee wandelingen van 10 kilometer totaal door Nikko National Park. Echter nu ik de buskaart had ben ik in de ochtend naar Lake Chuzen-Ji gegaan. Een groot meer op 1200 meter hoogte en een prachtige omgeving. Eerst naar de Kegon falls gegaan, een 97 meter hoge waterval dicht bij het busstation. Je moet met de lift naar beneden. Ik had het getroffen, alle schoolkinderen gingen de waterval ook bezoeken dus het was wel even giechelen naar die lange vent met bril in de hoek van de lift. Uiteindelijk kom je op een platform uit met schitterend uitzicht over de waterval. In de middag heb ik de wandeling rondom het tempelcomplex gedaan. Eerst volgde een route langs allemaal kleine gebouwtjes, het was er totaal niet druk. Terwijl ik toch zeker heel veel bussen met mensen door Nikko zag rijden, maar goed. Uiteindelijk was het al weer 16.15 en de meest bekende tempel ging om 17 uur sluiten. Uiteindelijk toch besloten die tempels te bezoeken, want die bleken anders te zijn dan de tempels in bijvoorbeeld Tokio. En dat klopte wel, want deze waren grotendeels goudkleurig, echt schitterend. Toen ik het complex binnen wilde gaan kwam er een horde aan mensen naar buiten (ah, daar waren ze gebleven dus). Rond 17 uur teruggelopen met zere voetjes, Yakitori gegeven en toen naar de Beergarden geweest. Aanrader van de gastvrouw van het hostel! Nou ben ik niet zo een fan van beren, maar als gezellige Nederlander ga je mee! Rond 10 uur werd ik weer opgehaald(netjes!) door de gastvrouw en was de pret voorbij en slapen!

Op zondag 10 september moest ik met de trein naar Fuji, naar het plaatsje naast de gelijknamige berg. Via Tokiostation met nog 2x overstappen ben je in Fuji! Toen eerst even ontspannen, want dat heeft een mens ook nodig. Daarna doorgegaan met de trein naar Fujinomiya Station om als eerste met een rechte lijn naar de Saké Brewery te gaan waar je gratis Saké mocht proeven (je blijft toch Nederlander, he). Daarna naar de Sengen Taisha, wederom weer een tempelcomplex en toen naar de door de hosteleigenaar voorgestelde noodlebar. Toen eentje uitgekozen met knoflook (lekker stinken) en toen naar huis.

Op dag 9 ben ik met de trein naar Kuwagochiko lake gegaan. Dat was nog wel even een ritje. Eerst 2 keer overstappen met de trein, daarna nog een ritje met de bus van iets meer dan een uur. Maar het was wel een mooie omgeving daar. Voor een volgende keer zou ik in deze omgeving van de 5 meren een accommodatie nemen, alleen om er te komen is wel lastiger. Eerst een klein rondje om het Kuwagochio lake gelopen en daarna naar Fuji-Q Highland gelopen, een pretpark met één van de steilste achtbanen van de wereld. Een kaartje kostte maar 3900 yen, rond de dertig euro, maar dat is alleen voor de basisattractie ’s. Na het pretpark ben ik naar de welbekende Chureito pagoda gelopen waar ik heerlijk van het uitzicht heb genoten. Mount Fuji was dan niet thuis, het uitzicht bleef prachtig! Rond 19 uur nam ik de bus terug en uiteindelijk was ik om 21.30 afgepeigerd thuis aangekomen. Toen bleken er Belgische gasten aangekomen te zijn en dan blijf je nog wel even babbelen tot in de late uurtjes van die dag. Druk programma; het leven van de wereldreiziger valt dan ook niet mee, he!

1. Esther Otten:
    12 september 2017
    Klinkt weer alsof je het getroffen hebt, op mount fuji na dan, jammer dat die zich verstopt heeft voor die lange man met bril in de hoek van de lift(had je straf dat je in de hoek moest?). Zo te horen heb je wel regelmatig gezelschap, ook wel fijn beetje aanspraak. Gelukkig ben je niet verlegen uitgevallen en babbel je wel met iedereen. Wacht vol spanning af op je volgende vlog. Xxx Esther
  2. Boyd van Waveren:
    12 september 2017
    Steven, onwijs leuk om te lezen! Prachtig waar je allemaal komt. Klinkt als de reis waar je al zo lang op hebt gewacht. Geniet ervan, want je hebt het absoluut verdiend!
  3. Maja:
    12 september 2017
    Leuk om zo alles te lezen.
    Je bent je beroep misgelopen hoor: schrijver van reisboeken moet je worden. Nou wie weet...... ik geniet er nu al van.
    Groetjes😀
  4. Leni Roels:
    13 september 2017
    Steven ik weet niet precies waar ik nou mijn reactie moet plaatsen. Maar beter 2 x dan helemaal niet. Wat ik reeds zei je bent nu een hipster en dat past natuurlijk goed bij een wereldreiziger. Japan lijkt me tamelijk veel op China waar ik geweest ben en jij ook nog naar toe gaat, maar ik denk dat Japan toch een rijker land is. Dan het straattoneel. Ik weet zelfs dat er op straat door een kapper een stoel wordt neergezet en je dan je haar of evt. jouw baard kan laten bijknippen steven. Nog veel plezier en genieten!!.
  5. Ans:
    13 september 2017
    Die rij boeddha's hoofden met de rode mutsjes. Bijzonder. Wat een mooie tempels. Zijn dit zen tempels? Kun je altijd een tempel ingaan. Ik geniet van je verslagen en wens je nog vele inspirerende momenten.