Pikant Nagoya, Cultureel Kyoto en hertjes in Nara

21 september 2017 - Kyoto, Japan

Dag 13 - 15 september 2017

Nagoya is niet één van de bekendste steden van Japan. Desondanks ligt het centraal gelegen in Japan en hebben grote multinationals hier hun hoofdkwartier, zoals Toyota en Mitsubishi. Ik ben vroeg weggegaan om op deze dag veel van de stad te kunnen zien. Via het station ben ik eerst naar het noorden van de stad toegegaan, waar het Nagoya Castle (http://www.nagoyajo.city.nagoya.jp/13_english/) staat. Daar ben ik voor de verandering niet in geweest, aangezien ik liever het kasteel in Himeji bezoek. Het originele kasteel werd gebouwd in 1612, maar is tijdens de Tweede Wereldoorlog flink beschadigd geraakt. Dus mocht je het willen bezoeken dan sta je naar een replica uit 1959 te kijken. Mocht je in Japan zijn dan is het zeker een aanrader één van de vele kastelen een keertje te bezoeken.

Tijdens een bezoek aan een stad is het altijd leuk om even een parkje in te gaan. Daar gebeuren de meest interessante dingen. Je komt ouderen tegen die een potje aan het ‘hockegolfen’ zijn. Of je loopt toevallig andere pikante dingen tegen het lijf. Toen ik in een rechte lijn naar de Nagoya Tower wilde lopen zag ik aan de rechterkant op het bankje een dame in een kort rokje zitten. Voor haar stonden twee mannen, waarvan er ééntje een camera met een grote lens in zijn handen had. Toen ging bij het vrouwtje het rechterbeentje omhoog en werden er snel even een paar fotootjes geschoten op parkbankhoogte’ zal ik maar zeggen. Als beschaafde Nederlander stop je en wacht je natuurlijk… en kijk je mee! Na 10 fotootjes ging het beentje naar beneden en lachte iedereen. En wat hebben we gelachen, maar het kan hier in Japan!

Ik besloot maar even een keertje de Nagoya Tower (http://www.nagoya-info.jp/en/see/facilities/nagoya_tv_tower.html) op te gaan. Dezelfde vorm als de Eiffeltoren alleen een stukje kleiner. Het skydeck was op 100 meter hoogte en voor een prikkie sta je er op! Het was helder weer dus mooi wat kiekjes geschoten van de redelijke hoge skyline! Helaas kon ik vanaf hier geen Mount Fuji meer spotten. Naast de toren staat ook nog een busstation met glazen dak waar je op kan lopen en wat er best wel futuristisch uitziet, genaamd Oasis21(http://www.sakaepark.co.jp/en/). Tot slot van de dag nog even naar de Osukannon Tempel (ja weer, maar wen er maar aan, want er komen er nog veel meer) geweest. De tempel was niet zo heel spannend meer, maar het hele winkelgebied was wel leuk en gezellig! Overdekt en in Japanse stijl. Hier kan je echt alles vinden wat je nodig hebt en dat klopte ook! Ik zocht nog een extra wereldstekker en voor een zacht prijsje heb ik er eentje op de kop kunnen tikken. In de avond in een klein tentje gegeten bij het hostel met wel een hele goede hamburger en rijst (uiteraard rijst en weer met stokjes)

Dag 14 - 16 september 2017

In Nagoya heb je naast de attracties die ik bezocht heb ook een aantal interessante musea. Ondanks dit had ik besloten een trial te gaan doen tussen twee traditionele plaatsjes, Magome en Tsumago in het Kisodal (http://www.japan-guide.com/e/e6078.html). Op het nippertje toch maar even mij waterbestendige lichtgewichtjas meegenomen en ben met de trein vertrokken. Gelukkig regende  het de hele dag! Ik begon in het plaatsje Magome en onderweg kwam je diverse authentieke huisjes tegen. De trial was maar 7,8 km en werd in de Edoperiode (1603-1868) veel gebruikt als route tussen Kyoto en Tokio. Het regende dusdanig hard dat ik maar besloot een doorzichtig kwaliteitsparapluutje aan te schaffen voor een zacht prijsje (3 euro en 20 centjes omgerekend). De loop kon beginnen. Na eerst een kilometer in de stromende regen verkeerd gelopen te hebben kwam ik eindelijk op het rechte pad uit. Ik ontmoette een groep Amerikanen en dan is het al weer gauw gezellig. Eén van die Amerikanen vertelde me dat er een tyfoon vandaag over Japan zou razen. De 18de van dit jaar alweer! Uiteindelijk zouden we daar geen last meer van hebben, hij was vertraagd! Tijdens de wandeling loop je door de mooie natuur, af en toe zie je wat bamboebomen en je spot ook wel eens een mooi dier. Dit keer was het een grote kikker (geen Kermit). Ondertussen nog thee gedronken in een traditioneel Japans huis en daarna weer verder in de regen! Ik ontmoette twee Britse meisjes die ook naar Nagoya moesten en hebben samen de wandeling uitgelopen. Rond 16.30 was ik weer terug en wilde ik nog naar het SG Maglev Railway museum (http://museum.jr-central.co.jp/en/), maar daar was de tijd te kort voor. De SgMaglev is de snelste trein ooit met een gemeten snelheid van 603 km per uur op een testbaan. In de avond in hetzelfde restaurant gegeten van gister, want wat was dat goed naar binnen te krijgen, zeg!

Dag 15 - 17 september 2017

Een jaartje wijzer en grijzer ging ik vandaag naar Kyoto. Kyoto is de culturele stad en voormalig hoofdstad van Japan. Met ongeveer 1600 tempels kun je je hier goed vermaken. Ik wilde ze allemaal bezoeken, maar vanwege het slechte weer werden het er drie vandaag!
Ik was vroeg weggegaan uit Nagoya, zodat ik een  volle dag van Kyoto kon genieten. En dat heb ik gedaan! Volgens mijn horloge had ik toch zeker  16,6 kilometer gelopen naar het Nijo Castle (http://www.japan-guide.com/e/e3918.html), de tuinen van het vroegere keizerlijke paleis(http://www.japan-guide.com/e/e3917.html) en twee tempels (ja welke tempels ook alweer..). Terug moest toch echt even met de metro. In de avond weer gezocht naar een restaurantje met weinig toeristen en daar was ik weer in geslaagd. Dit keer met een Chinese barkeeper gesproken, die hier al vijf jaar woonde en bijna afgestudeerd was. De Yakitori en het bier om het mee weg te spoelen waren ook weer top! In de avond in het Kyoto Guesthoude Lantern hostel Josh ontmoet, een Britse jongen die voor 4 weken reist door Japan. Voor morgen hebben we afgesproken naar de oude stad Nara te gaan.

Dag 16 – 18 september 2017

De ochtend begon eerst bij Inari-Fushima (http://www.japan-guide.com/e/e3915.html), één van de meest gefotografeerde plekken van Japan met zijn velen zuilen en tempels. Echt prachtig maar ook  retedruk qua mensen. En dan waren we er al om 9 uur! En toch probeer je een foto te maken zonder iemand anders erop, behalve jezelf. Na een wandeling omhoog heb je een schitterend uitzicht over Kyoto. Je kon naar de top van de berg, maar dat hadden wij niet gedaan. In Nara zouden we immers ook nog volop de benenwagen moeten gebruiken. Na Inari-Fushima zijn we met de trein naar Nara gegaan. Nara is de oudste hoofdstad van Japan en herbergt nog een aantal zeer mooie en oude tempels. Tijdens het bezoek loop je door een park, waar je tal van zeer schattige herten ontmoet die maar al te graag in je shirt happen als je ze niet snel een biscuitje geeft. Gelukkig niet bij mij, maar het is dan best wel leedvermaak als ze bij anderen wel een hap in het shirt achterlaten! Door het park gelopen en na afloop even een alcoholische versnapering genomen om een beetje tot rust te komen. Dit keer hadden we een Heartland-biertje genomen. Bij het afrekenen werd aan ons nog even gevraagd of we van Japans bier houden, wij knikten stemmend toe en vroegen waar dit Heartland-biertje dan wel niet vandaan kwam in Japan…. Nadat hij eindelijk onze vraag begreep zij hij dat ons Japanse biertje van ‘overseas’ kwam. Oké, helder…. In de namiddag naar huis, bekaf en snel wat sushi uit de supermarkt (die was toch echt wel van goede kwaliteit moet ik zeggen) geritseld. In de avond in de common room even mijn Zuid-Koreaans geoefend met mijn tafelgenoten die daar vandaan kwamen. Nou dat wordt nog een hele kluif. Vroeg naar bed, morgen weer een drukke dag in Kyoto!

Dag 17: 19 september 2017

Laatste dag in Kyoto en die wil je goed gebruiken. We zijn naar twee toeristische gebieden geweest, Arashiyama en Gion. In Arashiyama, ten westen van Kioto station heb je tempels, en je hebt er tempels, en je hebt er uiteindelijk nog meer tempels, maar ook Bambooforest (https://www.insidekyoto.com/arashiyama-bamboo-grove)! Hoewel ik verwacht had dat het groter zou zijn was het toch leuk om er even doorheen te lopen. Wederom zoek je weer dat ene plekje waar geen toerist is (op de ene manier voel ik me toch teveel bezwaard om al die hordes toeristen weg te jagen voor eigenbelang) en waar je van jezelf een leuke foto kan maken. Daarna iets noordelijker gelopen naar een Japanse tuin waar verder geen toeristen waren. Ik moet zeggen dat een Japanse tuin bezoeken echt een aanrader is en misschien in de lente nog wel het mooiste is met zijn bloesembomen.

In de middag zijn we naar de westkant van Kioto gegaan. Josh vertelde mij dat hij op de eerste dag naar een tempel was geweest waar binnen 1000 boeddha’s staan en wat een behoorlijke indruk op hem had achtergelaten. Sanjusangendo heette het en aangezien ik geen foto’s mocht maken van binnen heb je hier een indruk hoe dat eruit zag: http://www.taleofgenji.org/sanjusangendo.html. Het was werkelijk indrukwekkend en zeker één van de tempels die je moet zien als je in Kyoto bent. Bijna elke tempel kost ongeveer 500 a 600 yen, omgerekend 3.5 a 4.5 euro, dus ik zou wel even goed bedenken welke je tempel je wel en niet van binnen wilt zien! Na Sanjusangendo zijn we naar Gion (https://www.insidekyoto.com/walking-in-gion) gelopen. Hier tref je meestal rond 5 uur een aantal geisha’s aan die naar hun werk gaan. Wij waren er ook rond die tijd, maar natuurlijk hebben wij niks gezien of hebben ze ons vermeden… In het centrum hebben we Black curry gegeten met rijst (ja weer rijst ja) en een alcoholische versnapering gedronken. In het hostel was het in de gezamenlijke ruimte gezellig, weer met een paar Zuid-Koreanen gesproken. Als deze Zuid-Koreanen de standaard zijn van het gebrekkig Engels spreken van alle Zuid-Koreanen dan kan dat over twee weken nog een hele opgave worden met handen en voeten…

1. Lilian:
    21 september 2017
    Mooie reisverhalen! Nog veel plezier
  2. Leni Roels:
    21 september 2017
    Grappig de voetbrug. Moet je een sprongetje nemen? V.w.b. de bamboebomen. Deze ook gezien in Australië. Maar dan niet zo enorm. Apart he.
    Je verhaal weer met interesse gelezen.
  3. Esther Otten:
    22 september 2017
    Mooi weer om te lezen. Leuk ook dat je steeds weer andere mensen ontmoet en er even mee optrekt. Weer met heel veel plezier je verhaal gelezen. Superlief de hertjes, tenminste zolang je ze voert dan haha.
    Liefs, esther