Koh Phayam: één van de minder toeristische eilanden van Thailand

19 april 2018 - Koh Phayam, Thailand

In deze blog: een waar paradijsje, dat Koh Phayam. In totaal verbleef ik er een week en alles wat ik zocht, vond ik daar: mooie stranden, mooi weer, weinig toeristen en heel veel ontspanning. Kortom… ik kan iedereen Koh Phayam aanraden. Ik verbleef op Koh Phayam van zondag 25 maart tot zondag 1 april 2018. Mijn eerste instantie was van zondag tot donderdag, maar daar kwamen dus nog 3 dagen bij. Koh Phayam ligt onder Myanmar, aan de westkant van Thailand. De meeste backpackers gaan naar de oostkant, naar de party-eilanden Koh Phanghan, Koh Samui en Koh Tao. Ik dus niet…

Op weg naar Koh PhayamHallo Koh Phayam

Hoe te komen op Koh Phayam?
Vanaf Khoa Sok National park had ik een tour kunnen boeken naar Koh Phayam. Dat zou mij 1100 baht kosten, iets wat na berekeningen veel te veel zou zijn. Ik besluit om de lokale bus te nemen naar Takua Pa. Dat is een uurtje met een snel scheurende bus naar het westen. Daar besloot ik wel het vervoer en boottickets in één te kopen. Totale kosten 760 baht en van het busstation in Ranong hoef ik zelf geen taxi te regelen naar de pier. Van de gespaarde kosten drinken ik een biertje vanavond. Van Takua Pa naar Ranong is drie uur, alwaar de touroperator je in een taxi naar de pier brengt. Dan heb ik alsnog de boot van 13.30 uur, een mooi tijdstip. Onderweg stopt de speedboot aan de pier van een ander eiland, Koh Chang Noi. Naar Koh Phayam is het totaal maar 40 minuten. Eenmaal aangekomen neem ik een motorbiketaxi naar mijn verblijf, Rabbit bungalow, midden op het eiland. Auto’s rijden hier niet en het handigste is om zelf een motorbike te huren. Maar mijn insteek is om vooral te chillen en te relaxen.

De bungaloweven genietenRabbit BungalowRabbit Bungalow

Wat te doen op Koh Phayam?
Chillen en relaxen dus! En er zijn genoeg stranden om even lekker te liggen en te zwemmen. Het water is niet helderblauw zoals je dat ziet bij andere eilanden, maar het water heeft wel een lekkere temperatuur.

Het strandéén van de vele barretjes op Koh PhayamDe zeearend

Op zoek naar mijn privéstrandje loop ik langs een paar nudisten. Ja, dat kan ook gewoon op Koh Phayam. En waarom niet alles gewoon lekker laten hangen? Daar ga ik eens over nadenken…
Aan het begin van de avond zijn er diverse plekken om van de mooie zonsondergang te genieten. Dat hoort toch bij een tropisch paradijsje? Lekker dicht bij de bungalows.

De ondergaande zonDe ondergaande zonBye bye zonDag zon!

En in de avond nodigt de eigenaar van Rabbit Bungalows iedereen uit om even naar de krabbeninvasie op het strand te kijken. Ook grappig om te zien...

Een krabHeel veel krabben

Ik trek één dagje uit om naar het noorden te gaan, naar Monkey Beach. Onderweg loop ik langs diverse hippe barretjes. 1 bar mag zeker niet ontbreken… de hippie bar. Deze bar is gemaakt van hout dat op het strand aangespoeld is. En daar hebben ze een bar in de vorm van een boot gemaakt. Het noorden van het eiland is jungle. Daar zou je normaal gesproken apen tegen kunnen komen, of de King Cobra las ik op een waarschuwingsbord. Beide ben ik niet tegen gekomen, helaas. Het noordelijkste puntje is dan Monkey Beach, een plek waar ik redelijk veel toeristen zie genieten van de zon. De wandeling van Rabbit Bungalow naar Monkey Beach is ongeveer 4 kilometer heen 4 kilometer terug. Als je dat in één keer doet dan zweet je je een bosotter. Genoeg tentjes om even bij te komen gelukkig.

Paradijsje, is het niet?Hippie barMonkey Beach

Op woensdag boek ik via Mr. Trip een snorkeltour naar de Surin Islands, één van de mooiste eilanden van Thailand. Het is een investering, rond de 60 euro, maar het schijnt heel mooi te zijn. Het is een uur varen en volgens de app Maps.me varen we door de wateren van Myanmar. Nice to be back! Op de boot ontmoet ik een Duitse jongen die bijna elk jaar op vakantie naar Koh Phayam gaat. Hij vindt het helemaal ‘chill’ en ‘relaxed’. Ik weet zijn naam niet meer, daarom noem ik hem bij deze de mannelijke Nanny. Waarom? Wacht maar totdat je hem een keer hoort lachen.

Surin IslandsLekker snorkelenEn gaan met die...
Ik heb één keer gesnorkeld en dat is mij niet zo goed bevallen. Vooral de techniek met ademen moet je even onder de figuurlijke knie krijgen. De eerste keer gaat best redelijk en als je eenmaal een beetje geoefend bent dan lukt het wel. In totaal brengt de boot ons naar 4 locaties. Vooral de laatste twee zijn prachtig. Veel gele visjes, maar ook een grote groep met zwarte vissen en fluorescerende regenboogvisjes. De grootste vis die ik gezien heb is bruin met witte stippen zonder kabouter spillebeen. Halve meter schat ik en die heb ik achtervolgt, totdat hij een koraalrif in zwom. Gelukkig heb ik iemand ook een aantal actiefoto’s van mij laten schieten…

Snorkelen, Surin IslandsHalloooooSnorkelen!

Op mijn laatste dag, zaterdag 31 maart, heb ik een motorbike gehuurd. Ik kan dit eiland niet verlaten zonder de rest ook gezien te hebben. Ik begin in het zuidoosten. Daar kom ik aan bij een strandje, helemaal verlaten. Dusdanig verlaten dat ik maar even kinky de nudist uit ga hangen. Ja, ik had dit ook kunnen doen op Machu Picchu ooit, of op een heilige berg in Maleisië. Ik koos uiteindelijk voor Koh Phayam. Oké, de foto is een beetje gefotoshopt, maar een man met drie benen gelooft toch niemand.

Mijn eigen privestrandDe hulk!Long beach
De gaat verder naar het zuiden, naar Long Beach. De naam vergt geen uitleg. Ook hier tref ik maar weinig toeristen aan en volgens de eigenaar van mijn verblijf is maart een beetje tussenseizoen. Perfect! De meeste accommodaties zitten langs Long Beach.
In het noorden van Koh Phayam tref je de pier aan met vele restaurantjes en een tempel op het water. Niet heel mooi, maar leuk om gezien te hebben. Tot slot passeer ik mijn verblijf om nu naar het zuidwesten te gaan, terug naar Long Beach. Daar drink ik nog even een versnapering bij één van de vele barretjes om via het westen terug te gaan. Onderweg kom ik nog de neushoornvogel tegen, maar die maakt het mij te moeilijk om een goede foto te maken. In het noordwesten kom ik erachter dat ik de weg terug moet, omdat de route naar mijn bungalow afgesneden wordt door een rivier. Inmiddels begint het te gieten en heb ik geen regenjas bij me. Als het dusdanig keihard begint te regenen en onweren stop ik bij een restaurantje. Althans, dat denk ik, maar volgens mij zit ik bij iemand in de tuin onder een afdakje. Heel vriendelijk krijg ik een kopje thee aangeboden en als de regen gestopt is ga ik terug naar Rabbit Bungalow. Het is mooi geweest.

Een eenzaam eilandjeRichting de pierEen tempel op het waterEven een versnaperingOnweer

Ik ben naar Koh Phayam gekomen om uit te rusten, om een beetje te zwemmen en ook om mijn blog een beetje bij te werken. Dat is mij redelijk gelukt. Toen liep ik een maand achter, nu 2.5 week. Morgen zal er nog één verschijnen.

Voordat ik deze blog afsluit moet ik nog even iets melden: op woensdag 11 april liep ik in Ayutthaya, Thailand, over straat, totdat er tussen twee stilstaande auto’s een straathond mij leek aan te vallen. Hij stopte op tijd, waardoor ik geen inentingen voor Rabiës nodig had. Maar hij kwam dusdanig snel en plots tevoorschijn dat ik schrok en op de één of andere manier mijn grote linkerteen gekneusd heb. Althans, dat was de eerste voorspelling toen ik op donderdag in Pok Chang naar het ziekenhuis ging. Ze wilden dat ik volgende week (18 april) terug zou komen, maar op 17 april verliep mijn visum voor Thailand. Op zondag 15 april ben ik teruggegaan, waar een andere dokter mij meedeelde, dat er wel wat gebroken is, maar niet ernstig. Op de röntgenfoto had hij aangewezen wat er mis is. Ik als leek zie helemaal niks en voor mijn gevoel is het zwaar gekneusd. Om het verhaal nu in te korten: de komende vier weken zit mijn teen prachtig in het verband. Elke week kan ik zelf het verband verwisselen en na die vier weken moet ik een ziekenhuis op zoeken om nog een x-ray te laten maken. De mooie foto’s van die scan heb ik voor de zekerheid maar even opgevraagd en meegekregen.
Op dit moment zit ik in Laos, ben ik gewoon verder gegaan met mijn reis (ondanks dat ik heb overwogen om in Maleisië naar een subtropisch eiland te gaan, maar ja… dan zit en lig je ook maar een beetje te niksen). Ik lig in een hangmat en zal de komende dagen ook niet veel doen. Een motorbike tour heb ik laten schieten, omdat ik nog niet zeker ben of ik dat wel moet doen. Maar wat kan ik wel doen? Kortom: mijn gemoedstoestand staat lichtjes op onweer op dit moment en als ik er elke keer aan denk dat ik beperkt ben word ik chagrijnig… het enige waar ik dan nog aan denk (en sorry voor de hondenliefhebber): had ik die hond maar een schop voor zijn kloten gegeven. Maar dan zou hij vast agressief worden en dan ben ik in de gebeten hond…

PS. Voor diegene die nu in één ogenblik een enkeltje Koh Phayam hebben geboekt… je kunt er niet pinnen, wel met 3% commissie geld krijgen met je credit card. Dus wees gewaarschuwd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther Otten:
    19 april 2018
    Wauw, wat ziet het er mooi uit daar zeg! Ik snap je snorkel verhaal helemaal, ooit eens geprobeerd, maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt 😏. Wel mooi om zo diverse visjes beter te bekijken.
    Een gebroken teen is vervelend, vorig jaar gehad. Je ziet er niets aan, je voelt het des te meer. Mij werd door het ziekenhuis aangeraden om de teen aan de teen ernaast vast te tapen, dit heeft goed geholpen (moest ik ong 2 weken volhouden), maar misschien dat dit fijner is dat verband voor je? Hoewel je tenen aan elkaar vast tapen irritant is😕.
    Inmiddels hebben wij hier ook een heerlijke zomerdag achter de rust, lekker van het warme zonnetje kunnen genieten gisteren. Voor vandaag staat er een fotosessie met Aygo op het programma bij bloesembomen hier in Almere, foto's zie je vanzelf wel. Eerst even werken en vanmiddag vergaderen, dan zien we wel verder.
    Doe je voorzichtig verder?😉
    Liefs, Esther 😘
  2. Lilian:
    19 april 2018
    Jammer dat je een teen hebt gebroken,heb je veel pijn? En verplicht rust nemen! Groetjes
  3. Maja:
    19 april 2018
    Pas maar op met nudistje spelen. Voordat je het weet hangt er een papegaaivogel aan die het ziet als een lekker hap(je)🤣.
    Groetjes ook van Henny
  4. Steven:
    20 april 2018
    @Esther: ja die tip had iemand mij ook al gegeven. Het probleem is echter dat ik op teenslippers loop, dus ik kan ze niet aan elkaar plakken. Dan koop je toch sandalen? Geen maat 47 hier, wel 44 of lager.
    @Lilian: het valt reuzemee met de lijn, eigenlijk praktisch niet, ook niet bij het lopen. Zelfs bij het fietsen vandaag gaat het prima. Ik denk zelf voornamelijk gekneusd.
    @Maya: haha. Gelukkig heb ik van te voren gekeken of er geen rare vogels in de buurt zijn...