Luang Prabang: Oud Koninkrijk, helder blauwe watervallen en koloniale Franse huizen

3 juni 2018 - Luang Prabang, Laos

In deze blog: In 1995 kreeg de binnenstad van Luang Prabang de status van ‘world heritage site’. De vele tempels in de stad zijn nog goed bewaard gebleven, net als de vele huizen uit de Franse koloniale tijd. De tempels stammen uit de 16de eeuw en er eentje bezoeken is een must. Hieronder een korte beschrijving van 5 dagen Luang Prabang.

Vrijdag 3 mei 2018 – Zoveel haarspeldbochten…
De route van Van Vieng naar Luang Prabang is er eentje om niet te vergeten. Ten eerste waren ze bij de pick-up van het hostel een toerist vergeten op te halen. Ten tweede namen we niet de nieuwe weg (route 4), maar de oude weg door de bergen met heel veel haarspeldbochten. Als je al misselijk bent is het moeilijk om niet over te geven. Ik ben wel wat gewend, maar je wordt constant van rechts naar links geslingerd. Alleen nog een paar smartlappen erbij en ik zou zeggen… inhaken maar…

Op weg naar Luang PrabangLekker luieren
In de namiddag loop ik een rondje door Luang Prabang en eindig bij de night market, waar je voor 1,50 euro zelf een bordje eten mag opscheppen en kan kiezen uit vele diverse gerechten. En in de avond ontmoet ik een 38 jarige Canadese vrouw die met haar fiets al 8 maanden aan het reizen is. Ze vertelt me ook dat ze elke dag naar een ontmoetingsplek met Laotianen gaat die Engels willen leren. Misschien ook een ideetje omdat een keer te doen…

Zondag 5 mei 2018 – Eerste kennismaking
Waarom nou geen zaterdag 4 mei? Dan lig ik met migraine op bed en voordat ik enigszins hersteld ben is het al 15 uur in de middag. Op zondag maak ik mijn eerste echte rondje door Luang Prabang. Die begint langs de Mekongrivier, want ja… die stroomt door Luang Prabang.

Aan de MekongrivierOud koloniaal pandOude koloniale huizen

Al gauw vallen de huizen in Franse stijl op, want tot 1954 was Laos een kolonie van Frankrijk. Ik pak ook een tempel mee: Wat Xieng Thong, de belangrijkste tempel van de stad. Zelfs Barack Obama heeft in 2016 een kijkje genomen bij deze tempel. Het wordt ook wel de Tempel van de Gouden Stad genoemd en toekomstige koningen werden in deze tempel gekroond.

Wat Xieng ThongWat Xieng ThongIn de tempelWat Xieng Thong
In Luang Prabang heb je ook vele leuke cafeetjes en restaurantjes waar je een lekker biertje kan scoren. Ik zit in een tentje waar ze heel veel Belgische bieren hebben (ja voor westerse importprijzen), maar ik ga natuurlijk voor het Laotiaanse genot…

Oude citroenEn nog éénEven een alcoholische versnaperingOké, en dan nog één

Maandag 6 mei 2018 – In contact met Laotianen en het Koninklijk paleis
Op maandagochtend ga ik naar Big Brother Mouse, een plek waar je elke dag van 9 tot 11 in de ochtend, of van 5 tot 7 in de middag met jongeren kunt praten die graag Engels willen leren. En dat is best grappig. Het meest rare is dat ik gekoppeld wordt aan een jongen die eigenlijk al ontzettend goed Engels kan spreken. Verder spreekt hij Chinees, beetje Koreaans, weet hij ontzettend veel over geschiedenis en hebben we zelf over Trump en Obama (zoals gezegd was Obama in 2016 in Luang Prabang) gesproken.

Gouden BoeddhaDe voormalige koning van LaosKoninklijk MuseumGouden Boeddha
In de middag ga ik naar het Koninklijk Museum, vroeger het Koninklijk Paleis. De laatste koning is overleden in 1978 en dat is een apart verhaal. Samen met zijn zoon is hij vermoord ergens aan de Vietnamese grens. De koning was pro-Frankrijk en aangezien de communisten de meeste macht in handen hadden, werd de koning samen met zijn zoon weggevoerd. Waar en hoe zij zijn overleden is niet bekend. In het museum, waar je geen foto’s mag maken, wordt er niks verteld over het einde van het Koninkrijk Laos. Een andere bezienswaardigheid hier is de gouden Boeddha, een beeld van 45 kilogram en ooit geschonken door de Khmer aan het Koninkrijk. Het verhaal gaat dat deze Boeddha gemaakt is in de 1ste eeuw na Christus in China.
In de avond ga ik ergens wat eten met Anne-Helene uit Canada, de dame die ik ontmoet heb op de night market. En als het gezellig is… nou precies…

Dinsdag 7 mei 2018 – De mooiste waterval die je ooit gezien heb…
Als je naar Laos gaat dan moet je naar de Kuang Si watervallen, 30 kilometer ten westen van Luang Prabang. Elke toerist die naar Laos was geweest gaf mij dit advies. En ja… dan sla ik dit advies niet af. Via het hostel kan ik met een minibus naar de watervallen toe. Als je naar de watervallen toe gaat kom je eerst een berenopvang tegen. Beren worden in Azië wel eens misbruikt om hun gal, waar medicijnen van gemaakt worden. De beren leven in kleine kooitjes en lijden flink onder die omstandigheden. Hier proberen ze de beren weer een goed leven te geven (althans dat is wat ik mij heb laten vertellen.

BeerNog een beerBerenopvang
Daarna loop ik naar de Kuang Si watervallen, de meest helderste waterval die je ooit gezien hebt. En dat klopt. Het is wat is zo mooi en helder blauw en je mag in bepaalde stukken ook zwemmen. Dat doe ik niet, teveel rotsen die mijn teen kunnen bezeren. Maar als je hier bent, vergeet niet je zwembroek, prachtig. De Kuang Si waterval bestaat uit een aantal laagjes met kleine watervalletjes en als je eenmaal boven bent zie je de waterval waar het echt om gaat! Genieten!

Mooie WatervallenIemand en de watervalIk en de watervalPrachtig!Kuang Si Waterval

In de middag ben ik terug in Luang Prabang. Ik sluit mijn tijd in deze stad af op de Wat Phousi Hill. Ik ben hier niet voor de tempel, maar voor de mooie zonsondergang. Ja dit is een prachtige moment om mijn tijd in Luang Prabang af te sluiten.

Wat PhousiUitzicht op Luang PrabangZonsondergangDag zonLuang Prabang, mekong rivier en de zonsondergangUitzicht op Luang Prabang