Mongolië: Ulaan Bataar en het begin van een 8-daagse tour in Mongolië

21 oktober 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

Hallo Mongolië! Ik reis met de internationale trein van Beijing naar Ulaan Baatar (UB). En dat die internationale trein een prijskaartje heeft is duidelijk. Ik begin mijn reis door Mongolië in de hoofdstad UB. Wat is dit voor eens stad en wat kun je er allemaal doen? En dan het boeken van een tour door de Gobi woestijn. Hoe regel je dit ter plekke en waar moet je rekening mee houden? En de eerste dag van mijn 8 daagse tour begint in de Terelj National Park, waar ik een bezoek breng aan het bekende standbeeld van Dzjengis Khan en de eerste nacht in een joert beleef…

Voor foto's verwijs ik jullie door naar Foto's - - > Mongolië: Ulaan Bataar en het begin van een 8-daagse tour in Mongolië

Via de app van deze site lukt het niet de foto's te plaatsen tussen het verhaal... Laptop heeft geen WiFi en de code kan ik nu niet krijgen aangezien ik de enige in dit pand ben...

Dinsdag 3 juli en woensdag 4 juli 2018 – De internationale trein naar Ulaan Baatar…
De treinreis van Beijing naar UB doet er in totaal 30 uur over, inclusief 5 uur wachten aan de grens met China en Mongolië. De vorige keer heb ik niet uitgelegd hoe je een ticket voor deze trein, in dit geval trein K23 naar Moskou regelt. Ik koos voor de makkelijke weg, online mijn ticket bestellen bij CIT, een travel agency. Daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor van iets meer dan 200 euro. Het is mogelijk dit zelf te regelen, wat 50 euro scheelt, maar online las ik veel verhalen over Chinese formulieren die daarbij ingevuld moeten worden. Oké, de makkelijke manier dan maar. Het enige wat ik verder nog moet doen is mijn ticket op te halen bij deze travel agency en dat deed ik gister, op maandag.
Een andere manier is om alles zelf te regelen. Vanuit Beijing gaat er een nachtbus naar Erlian of Erenhot, het grensplaatsje met China. Daar moet je zelf vervoer regelen de grens over om vervolgens in Zamyn-Uud, in Mongolië de nachttrein te nemen naar UB. Dit is stukken goedkoper, maar neemt meer tijd in beslag. Wanneer ik Mongolië verlaat zal ik hier meer over vertellen, want dan doe ik het op deze manier… maar niet naar Beijing.

De internationale trein, K23. De trein vertrekt 7.27 vanuit Centraal Station te Beijing. Voor de zekerheid ben ik 1 uur van tevoren aanwezig. Ook heb ik genoeg eten ingeslagen, van instant noedels tot aan koekjes en thee! In de trein is heet water aanwezig waar je uitbundig gebruik van kan maken.

Ik deel mijn coupé met een grietje uit Spanje en de eerste gesprekken zijn kort en krachtig… Dat wordt nog heel gezellig de komende 30 uur. Gelukkig blijkt dat mee te vallen en komen de gesprekken vanzelf. De trein stopt op 2 stations in China om vervolgens om 8 uur aan te komen in Erlian, het grensplaatsje. Hier staan we stil tot 1 uur in de nacht. De paspoorten moeten gecontroleerd worden. Deze worden opgehaald, dus je kunt gewoon op je luie achterwerk blijven zitten. Tevens moet het onderstel veranderd van de gehele trein. Op een gegeven moment wordt de coupé omhoog getakeld, maar daar merk je niks van. Tussen 12 en 1 uur ongeveer mag ik mijn beentjes strekken en dat doe ik uiteraard grondig. Dan krijgen we de paspoorten terug en gaan we naar Zamyn Uud, het grensplaatsje van Mongolië. Ook daar worden de paspoorten gecontroleerd en als dat is gebeurd kunnen we verder en eindelijk slapen.

Om 10 uur open ik het gordijn en krijg ik mijn eerste indruk van Mongolië… veel zand. Het weer is goed en de trein dendert nog 5 uur door en dan zijn we in UB. Daar word ik opgehaald door mijn hostel, Sunpath. Op het moment dat je accommodatie boekt in UB, vermeld er meteen bij dat je opgehaald wilt worden. Superhandig en het scheelt een taxi! Sunpath Hostel is een eenvoudig hostel in een grauw gebouw/rijtjeshuis iets ten noorden van Dzjengis Khan Square.

In de middag loop ik een rondje door deze stad die bestaat uit 1.5 miljoen inwoners. Dat is de helft van de populatie die woont in dit land, dat maar 38 keer groter is dan ons kikkerlandje. Veel oude Russische gebouwen geven de stad een beetje een grauwe indruk. Rondom het plein van Khan tref je ook nieuwbouw, voornamelijk het financiële centrum van de stad. Opvallend in UB zijn de vele koffietentjes en dat is voor mij uitnodigend. In China betaal je voor koffie 3 euro, in deze stad is het tenminste ‘betaalbaar’. Morgen wordt het tijd de stad beter te leren kennen.

Donderdag 5 juli 2018 – Hoe regel je een tour?
Elk hostel in UB regelt tours. Het is bijna een must om dit te doen wil ik niet een grote hoeveelheid geld uitgeven aan taxi’s. Er zijn lokale bussen, maar die brengen de mensen vooral van UB naar andere kleine steden in heel Mongolië. Bij Sunpath vraag ik naar de mogelijkheden. Op zaterdag start er een 8daagse tour naar de Gobi woestijn met een eerste stop in Terelj National Park, 40 kilometer ten oosten van UB. De kosten zijn 60 dollar per dag, een vaste prijs. Alles is inbegrepen, behalve en helaas… het bier. Mocht de toer niet naar je zin zijn kun je altijd nog naar andere hostels toe en vragen naar de mogelijkheden. Ik heb er in ieder geval al zin.

In de middag ga ik naar het Nationale Museum van UB. Het interessante aan de bezienswaardigheden zijn dat er een ticket gekocht moet worden en als je foto’s wilt maken dat er nog een extra prijs bovenop komt. En die toestemming om foto’s te maken is soms duurder dan de bezienswaardigheid zelf. Bizar. U raadt het al… dan maar geen foto’s… Het museum is best interessant, vooral de periode die gaat over Dzjengis Khan. Binnen 2 uurtjes sta je met beide voetjes buiten…
De rest van de middag loop ik een rondje door de stad en kom daar een monument van de Beatles tegen. Kijk eens aan. En in de avond ontmoet ik in het hostel een Fransman en een Japanner. En in de avond is het tijdje voor een echt Mongools biertje! Morgen doen we een rondje naar enkele bezienswaardigheden in het zuiden van deze stad…

Vrijdag 6 juli 2018 – Het uitzicht over de stad en het paleis
Met de bus gaan we naar Zaishan Hill, gelegen in het zuiden van de stad. Daar hebben we een prachtig uitzicht over de stad. We klimmen naar een Monument over de Tweede Wereldoorlog, een monument met Russische invloeden. Mongolië heeft Rusland, daar waar het kon, geholpen om mee te vechten tegen de Japanners in Azië. Het uitzicht is mooi en als je naar links kijkt kun je nog een mooie energiecentrale zien staan. En ook zien we een heleboel joerten (google vertelt mij dat dit het meervoud moet zijn), de traditionele tent uit Mongolië.

Als we maps.me moeten geloven moet er aan de andere kant van de heuvel een standbeeld zijn van Dzjengis Khan. Die vinden we niet, wel een militaire basis die aangeduid wordt door dezelfde maps.me als een tempel. Fanatiek maak ik een aantal foto’s, maar dat mag dus niet. De foto’s heb ik moeten wissen dus helaas…

Na de Mongoolse lunch gaan we naar het Bogd Khan Palace Museum. Daar zijn helaas ook geen foto’s van, want dat kost centjes… Bogd Khan (1869-1924) was de achtste keizer van de Jebtsundamba Khutuktu (jaja die) en het gebouw dateert uit 1893.

In de avond ga ik met 3 andere Fransen voetbal kijken, want Frankrijk moet tegen Uruguay. Dat doen we in een grote tent, met veel bezopen Mongolen. Want Mongolen houden erg van alcohol…

Zaterdag 7 juli 2018 – De tour begint… op naar Terelj National Park
De eerste dag brengt ons vandaag naar Terelj National Park. Een kleine groep, we zijn 3 man en 1 vrouw sterk. Een stelletje uit Frankrijk, een meisje uit Singapore en moi (ik dus). We beginnen… in de supermarkt om het nodige in te slaan. Wc-papier, vochtige doekjes en natuurlijk het belangrijkste… het bier. Voor 2 euro koop ik een fles van 2.5 liter, genoeg voor 1 hele dag…

We stappen in de Russische mini van en dat zit best goed. Eerste bezienswaardigheid is het standbeeld van Dzjengis Khan. 40 meter hoog en gebouwd in 2008. Maar om te zeggen dat ik het nou een heel mooi standbeeld vind… Het staat op de plek waar ooit een zwaard van de oude man is gevonden, symbolische dus. We zouden het bijna vergeten maar Dzjengis Khan is heerser geweest van een rijk dat strekte zich uit van China tot aan de rivier de Donau. Ergens in de 12de eeuw. De goede man overleed in 1227.
Het is zelfs mogelijk om op het hoofd van het paard te lopen en uiteraard doen we dat. Tot slot verkleden we ons nog naar Mongools recept. Wat zie ik er toch sprankelend uit!

We vervolgen de reis naar Terelj National Park. We rijden langs de beroemde Turtle Rock en ontmoeten de familie waar we gaan overnachten. Een joert voor 4 personen, het ziet er goed uit. Eerst krijgen we een Mongoolse maaltijd voorgeschoteld en ik kan jullie 1 ding zeggen… dat is in ieder geval vlees eten. Geitenvlees, schapenvlees, kamelenvlees: het komt allemaal aan bod. Dan hebben 2 uurtjes vrij en zit ik lekker buiten van het uitzicht te genieten. Een Mongool begint in het Mongools tegen mij te praten, ik versta er niks van, maar hij geeft mij een biertje dus ik knik maar ja. De gids komt even later de tolk spelen.

In de middag lopen we richting een tempel, mooi gelegen halverwege de heuvel. In de tempel wederom geen foto’s en video’s maken: het prijskaartje voor een video is 10 dollar. Het uitzicht vanaf de tempel is niet verkeerd.

In de avond staat er soep met schapenvlees op het menu en dan is het tijd om te gaan slapen. Of we de kachel aan willen hebben? Ach, doe maar. Heel koud is het niet, maar misschien koelt het af. En dan lekker slapen in de slaapzak… hoop ik. Morgen gaan we richting de Gobiwoestijn en 1 ding kan ik daar zeker over zeggen: adembenemend mooi!