Bangkok en Khao Sok National Park: het water staat tot aan de lippen…

15 april 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

In deze blog: En dan zijn we weer terug in Bangkok en dus Thailand. Plan A was om van Bangkok naar Khao Toa te gaan, één van de mooiste eilanden van Thailand. Maar ik wijzig mijn plan en ga eerst een stukje verder naar het zuiden…

Maandag 19 maart 2018 – Dag Yangon!
Het is maar een vlucht van een uur naar Bangkok. Maar ik moet wel vliegen, want per kalenderjaar mag je Thailand maar 2 keer binnenkomen via land. En natuurlijk is het ook sneller dan de bus nemen. Het vliegveld van Yangon is nieuw, maar totaal niet druk op deze maandagmorgen. Er gaan steeds meer toeristen naar Myanmar, maar als je de drukte wilt vermijden kan je het beste zo snel mogelijk gaan.
Eenmaal aangekomen op Don Muang Airport in Bangkok pak ik de lokale bus voor 6.5 baht, oftewel 18 eurocent. Dan zit je wel in een bus zonder airco maar met wijd openstaande ramen. Eindstation is het centrale treinstation en in het nabijgelegen Chinatown staat mijn geboekte hostel. In Bangkok doe ik niet zo veel, ik boek mijn nachttrein naar Surat Thani, in het zuiden van Thailand. En natuurlijk maak ik een wandelingetje door Chinatown!

China Town

Woensdag 21 maart 2018 – De nachttrein…
Waar is dinsdag 20 maart nou? Nou die is totaal niet spannend, tenzij iemand graag een aan koffie lurkende persoon wilt zien, dan mag hij of zij mij een berichtje sturen…
De nachttrein vertrekt om 19.30 uur. Voor een bovenbed in de tweede klas betaal ik 720 baht, ongeveer 18 euro. Voor een ruimer benedenbed betaal je 100 baht meer. De trein vertrekt op tijd en een uurtje na vertrek worden de bedden opgemaakt… en slapen maar. Een ander nadeel van een bovenbed is dat de lichten ’s nachts niet uitgaan en het tl-licht via een open strip boven de gordijnen zo je kleine knusse slaapcabine binnen schijnt. Heel erg goed geslapen heb ik niet, maar morgen hoef ik nog niet zo veel te doen.

Het stationIn de treinDaar zit ik danLekker slapen

Donderdag 22 maart 2018 – Khao Sok National Park
De trein arriveert om 7.30 uur op het station van Surat Thani, 15 minuten later dan gepland. Eenmaal uit de trein zijn er vele plekken waar je een ticket kan regelen voor de boot naar Khao Phanghan, Khao Samui en Khao Toa, maar ik ga naar een andere Khao: Khao Sok NP. Met een mini van ben je er binnen 2 uur. In het hostel boek ik een tweedaagse tour om het National Park te bezoeken. Dat kost 2500 baht en volgens de Lonely Planet is dat overal hetzelfde. Je slaapt dan in het park in een raftboot. In het hostel ontmoet ik een Duits meisje die dezelfde tour gaat doen.

Vanuit het hostelLekker ontspannen

Vrijdag 23 maart 2018 – Blub blub
Al gauw merk ik dat ik niet de enige Nederlander ben die aan de tour mee doet. Een beetje Nederlands praten in Thailand is niet verkeerd en ook wel een keertje lekker. Als ik via booking.com of agoda.com een hostel boek kijk ik vaak naar hoeveel Nederlandse reviews dat hostel heeft. Als het er teveel zijn, pak ik meestal de volgende, tenzij het echt niet anders kan. Ik wil niet het gevoel hebben in Nederland te zitten en in 7 maanden reizen heb ik niet veel Nederlanders ontmoet. Vooral veel Fransen, want die zitten blijkbaar overal.

Khao Sok National ParkDe dam, Khao SokDe boottocht
In de mini van is twee-derde van het busje Nederlands. Het is een uurtje rijden van de plaats Khao Sok naar de ingang van het park. Daar stappen we in een boot met een met een duidelijk ronkende motor… Volgende keer maar iets naar voren zitten.
Eenmaal bij de bungalows op het water aangekomen hebben we tijd om te zwemmen. Ik deel een bungalow met Sjuul, afkomstig uit Limburg. Hij reist 2 maanden door Azië, één maand door Thailand, één maand door Vietnam. Het water is behoorlijk warm, had ik niet verwacht. Echt afkoelen zit er niet bij.

De huisjesUitzicht vanuit onze bungalow
Na de lunch maken we een boottochtje en gaan we naar een grot toe. Het advies is om schoenen aan te doen die behoorlijk nat mogen worden. Aha! Ik heb nog wel 2 afgetrapte sportschoenen met gaten erin. Komen ze toch nog een keer van pas! Voordat we de grot in gaan wordt er benadrukt niks in je zakken te hebben. Het wordt een uitdagende wandeling van 1 kilometer door de grot. Onderweg zien we spinnen, slangen en aan het plafond hangt een gros vleermuizen. Maar misschien waren het er meer dan 144… Halverwege loopt de route door het water… Op een gegeven moment sta ik er tot aan mijn bovenste borstharen in. Gelukkig heb ik een sneldrogende broek aan en een ander T-shirt meegenomen. Wat ben ik toch goed bezig vandaag…

Een mooi beestjeOp naar de grotDe grotVleermuizenHet regent
Eenmaal terug bij de bungalow is er tijd om te zwemmen en te relaxen, voordat het eten klaar staat. Dat doen we uiteraard gretig, ondanks dat het onweert. In de avond is het heel gezellig met de Nederlandse kliek. Iedereen is voor een langere tijd onderweg en de leukste plannen komen voorbij zoals vrijwilligerswerk en werken op een boerderij. Tot slot wil ik nog even genieten van de sterrenhemel, maar het is nog steeds bewolkt. Jammer… dan maar naar bed.

Zaterdag 24 maart 2018 – Neushoornvogel, Ha Long Bay en aapjes
Om 7 uur ontbijten we. Daarna gaan we een rondje aapjes kijken vanuit de boot. Onze gids weet waar we moeten zijn en het is prachtig om te zien hoe die harige apies door de bomen slingeren. En ook hoe ze met elkaar communiceren, het blijft schitterend om dat aan te horen. Volgens onze gids zien we ook nog de gibbon en komt er plots een neushoornvogel voorbij vliegen. Mooie vogels zijn dat.

Bijna avondBoottochtje in de ochtendDe mooie natuurEen aapSlingeren maarDaar zit ie dan
Om 10 uur moeten we uitchecken. We hebben de mogelijkheid om tot die tijd te zwemmen of te relaxen. Ik hou het bij het laatste. Beetje van het uitzicht genieten, want dit park is echt heel mooi. Echt een aanrader voor de mensen die nog een Nationaal Park willen bezoeken in Thailand.
We stappen wederom in de boot en gaan naar een plek wat ze hier het Ha Long Bay van Thailand noemen. Ja, nou… het is Ha Long Bay in miniatuurversie. Voor mij zie ik 4 puntige rotsen uit het water komen. En het is hier druk met bootjes. Het is mooi, maar voor een echte sfeerimpressie van deze stenen uit het water kun je beter naar Vietnam.

Ik en Khao SokHa Long in ThailandIk op de bootHa Long in Thailand
We varen terug naar de ingang van het National Park en bezoeken een viewpoint. Daar hebben we uitzicht op de dam die Thailand voor een groot deel van elektriciteit voorziet.

Uitzicht op Khao Sok National ParkUitzicht op Khao Sok National ParkDe dam

En dan is deze tweedaagse tour voorbij en worden we teruggebracht naar het plaatsje Khao Sok. In een select groepje drinken we nog een alcoholische versnapering en nemen we afscheid van 2 mensen die vandaag nog hun reis vervolgen naar het zuiden of het noorden. In de avond hebben zitten met 5 Nederlanders nog net geen bitterballen en kroketten weg te werken. Gezellig was het zeker…
Morgen vervolg ik mijn reis naar Kho Phayam, maar daar vertel ik de volgende keer wel meer over.

1. Lilian:
    15 april 2018
    Het is wel erg mooi,maar die grot lijkt mij eng! Groetjes
  2. Esther Otten:
    15 april 2018
    Dit ziet er zeker mooi uit zeg. En ben het met lilian eens, die grot lijkt me mooi, maar iets teveel enge beestjes zo te horen. Ik ben nog nooit ergens in China town geweest, maar het lijkt me bijzonder om gewoon eens mee te maken. Enne dat berichtje zal ik je nog even sturen 😜
    Liefs, Esther 😘
  3. Cilia uit hoorn:
    17 april 2018
    De tijd gaat wel snel hè, je bent al ruim 7 maanden weg.
    Je verhalen en foto s blijven mooi. Gr nog veel mooie belevenissen.
  4. Steven:
    20 april 2018
    Ja. Het gaat behoorlijk snel, bijna 8 maanden al weer! Maar het blijft prachtig ondanks de zere teen