Drank en Drugs, met de motorbike door keizerlijk Hue en cruisen door Ha Long Bay

28 december 2017 - Hue, Vietnam

In deze blog: schijnbaar zie ik er wel uit als iemand die heel hard drugs of seks nodig heb. In Hue is het aan mij op straat wel 20 keer gevraagd in 3 dagen. Ja, dan kan je zo een aanbod toch niet afslaan… In Hue hebben we een motorbike gehuurd om de keizerlijke tombes te bezichtigen, maar eerst ga ik trouwens naar Ha Long Bay, misschien wel de meest bekende bezienswaardigheid van Vietnam. Door middel van een cruise kan je deze baai pas echt goed verkennen.

Zondag 17-12-2017
Samen met Jason heb ik dus een excursie geboekt naar Ha Long Bay. We worden netjes opgehaald bij ons hotel en na 4 uur met de bus gereden te hebben (niet ik, maar de chauffeur) komen we aan in de haven van Ha Long City. Als je veel kleine cruiseboten bij elkaar wilt zien dan moet je hier zijn. Zwaar toeristisch dat het is maar daar ontkom je niet aan. Bij het kiezen van de juiste organisatie kan je maar beter niet voor de goedkoopste optie kiezen. Voor die optie ben je 45 euro kwijt maar misschien moet je je bed dan wel delen met een paar ratten. Als je dat geen probleem vindt zeg ik: doen! Onze boot ziet er van de buitenkant een beetje verouderd uit maar de binnenkant maakt het helemaal goed. Jason en ik hebben een driepersoonskamer met balkon. Ik denk dat het de grootste kamer is van de boot, maar dat hebben we natuurlijk ook geëist. Eerst krijgen we een prima lunch voorgeschoteld, daarna kan je van de mooie rotspartijen genieten die met bosjes uit het water steken. We treffen het met het weer. Volgens onze gids heeft de zon de afgelopen 2 maanden niet meer geschenen. Is dat even balen voor al die toeristen…

Varen door Ha Long BayIk en Ha Long Bay

In de middag gaan we naar een grot toe. Het is dringen geblazen want elke boot gaat naar deze grot toe. Gelukkig sta ik mijn mannetje, maak ik mij breed en loop ik met speels gemak de grot door!

Elephant MountainIn de grotIn de grot

Het is bijna 5 uur en vertrekken we naar een strandje en een uitkijkpost voor de zonsondergang op Ti-Top Island. Het zwemmen sla ik over maar dat moet ook wel als je geen zwembroek hebt meegenomen, tenzij… Maar er zijn ook kleine kinderen bij.

Zonsondergang in Ha Long BayDag zon!Zonsondergang bekijken vanaf het strand

Op de boot terug krijgen we een uitgebreid diner met allerlei verschillende versnaperingen! Om half 8 begint de party met gratis bier, misschien wel het belangrijkste van die hele cruise (wat kan mij die rotspartijen in het water nou schelen…). We mogen ook nog zelf onze tapkunsten vertonen want het is selfservice! Ondertussen draait er harde muziek en dat is voor onze Vietnamese bootgenoot (mooi woord, klinkt goed) de reden om even lekker uit zijn plaat te gaan.

Bij schemering in Ha Long BayBij schemering in Ha Long Bay

Ondertussen krijgen we al drinkend de kans om te vissen naar inktvis, maar op de manier hoe iedereen het doet lijkt me de kans klein dat we er één gaan vangen. Niet dat ik het beter kan.... Met de Vietnamese man knoop ik nog een gesprek aan. Niet dat ik Vietnamees kan maar met wat bier erin is de stap om een gesprek met taalbarrière te voeren iets groter. Het enige wat ik heb ontfutseld is dat hij 8 inktvissen heeft gevangen (in zijn leven, denk ik) en de manier waarop hij dat zo demonstratief met armgebaren naar zichzelf wijst is hij trots op ook. En terecht! Na wat ontspanning op de kamer in de avond is het tijd om te slapen… De boot staat stil dus we worden niet wakker gehouden door een ronkende motor.

Maandag 18-12-2017
We hebben ontbijt van 6.30 tot 7.15 uur. We genieten eerst van de zonsopkomst.

Zonsopgang in Ha Long BayWe varen de zonsopgang tegemoetOp weg terug naar de haven

Daarna staan er twee activiteiten op het programma. We beginnen eerst bij een parelboerderij. Daar krijgen we uitleg over… ja waarover eigenlijk. Over parels denk ik.

Op de parelbootDe parelboot

Ik was meer foto’s aan het maken van de omgeving dan van de parels. Na de parelboerderij gaan we kajakken. Dat vind ik dan wel weer leuk. Helaas krijgen we maar 40 minuten maar met onze spierkracht en discipline om gelijktijdig te roeien is dat voor ons genoeg. We gaan als een speer! Zwemmen is verboden, zelfs strafbaar zei een gids. Toch valt (of springt) er iemand in het water. Op zich niet verwonderlijk, het water is hier echt lekker warm zelfs! Gelukkig had niemand zijn Duitse pet op en heeft niemand het meisje aangegeven.

Kajakken naar een grotIk en de kajakKajakken door Ha Long BayMooie omgeving!

Om 10 uur zijn we weer terug op de boot, pakken we alles in, checken we uit en krijgen we om 11.30 uur een vroege lunch. De boot vaart terug naar de haven en om 13 uur staan we weer op de kade. Nu alleen nog 4 uur in de bus zitten. Jason en ik willen niet weer in Hanoi verblijven dus hopen we nog de sleeperbus naar Hue te kunnen halen. Om 17.30 uur worden we afgezet bij het busbedrijf en terwijl we al rekenden op een verblijf in Hanoi bleken er toch nog tickets te zijn voor de bus van 18 uur. We moeten alleen nog 10 minuten lopen maar met onze ijzeren discipline en doorzettingsvermogen is dat voor ons peanuts. Een uur later zitten we dan in de bus… een rit van 13 uur en nog niks gegeten. De tickets voor deze bus zijn omgerekend 8 euro. Dan heb je transport en een slaapplek. Gelukkig wordt er om 20.30 uur nog ergens gestopt om te eten. Erg fris ziet het er niet uit dus als ik de komende dagen sterke aandrang heb dan weet ik waarvan het komt. Hoewel de slaapplek in de bus net iets te krap is slaap ik toch nog bijzonder goed. Gelukkig maar!

Dinsdag 19-12-2017
Om 06.30 uur komen we aan in Hue. Hue ligt in midden van Vietnam en heeft ongeveer 340.000 inwoners. We zijn hier vooral voor de keizerlijke stad en de graftombes. Hue was de hoofdstad van de Nguyendynastie. Deze dynastie begon in 1802 en duurde tot 1945. Onder het genot van een lekker bakkie Vietnamese pleur (koffie maar dan op zijn Haags of Rotterdams naar het schijnt) boeken we een hostel om de hoek. Waarschijnlijk denk je nu: waarom loop je er niet meteen heen? Nou vanwege de goedkopere tarieven op internet! 10 minuten later staan we aan de balie van het Mintea Hostel en krijgen we meteen een bed toebedeeld. Prima maar wij bikkels gaan meteen op pad. Eerst een ontbijtje scoren om de hoek.
Na het ontbijt laten we ons hostel een motorbike regelen, voor beide één. Voor 24 uur kost dat nog geen 4 euro.

Op de motorbike

Om een motorbike te mogen rijden moet je officieel in het bezit zijn van een Vietnamees rijbewijs. Dat wordt nooit gecontroleerd en veel toeristen rijden met zo’n ding. Je bent wel de Sjaak (of pineut of sigaar of de pisang) als je als toerist een ongeluk veroorzaakt. Ook rijden zonder helm is een een reden om je een bekeuring te geven. Maar met mijn twee onderstaande basisregels moet het een eitje zijn om vlekkeloos door het chaotische Vietnamese verkeer te kunnen scheuren:

Basisregel 1: Gewoon gas geven en goed opletten dat je niemand raakt…
Basisregel 2: Eigenlijk zijn er verder geen regels zal al snel blijken, dus onthoudt vooral basisregel 1.

Thien Mu pagodeIk en de pagodeTempelcomplex bij de Thien Mu pagodeTempelcomplex bij de Thien Mu pagodeParfumrivier in Hue

Als eerste gaan we naar de Thien Mu pagode (of the Pagoda of the Celestial Lady) langs de rivier. Het is het symbool van de stad. De originele pagode komt uit 1601 maar is in de loop van de eeuwen regelmatig herbouwd en/of gerenoveerd. Na de pagode gaan we naar één van de drie tombes van de Nguyen dynastie.

Graftombe van keizer Tu DucGraftombe van keizer Tu DucGraftombe van keizer Tu DucGraftombe van keizer Tu Duc

We bezoeken er maar één, want elke tombe heeft er zijn prijskaartje (100.00 dong per tombe, omgerekend 3,80). We bezoeken die van Nguyen Tu Duc, de vierde keizer die regeerde van 1848 tot 1884. We lopen een rondje, schieten wat foto’s, babbelen wat af en lopen via de exit naar buiten, aldus een korte samenvatting van deze gebeurtenis.
Onze volgende stop is een waterpark. Dat klinkt spannend en blijkt het ook te zijn. Het waterpark werd geopend in 2004, maar door hoge kosten en uiteindelijk faillissement is het in verval geraakt.

Een verlaten waterparkDrakenaquariumHet aquariumUitzicht vanuit de bek van de draak
Vandaag de dag is het een toeristische attractie want veel toeristen en de lokale bevolking die we spraken schijnen er van te weten. Voor de ingang staat een bordje ‘verboden voor bezoekers’, maar al gauw komt er iemand op mij af die een korte bijdrage vraagt. Prima en we scheuren met de motorbike naar binnen. Eerst naar een verlaten tribune, daarna naar een verlaten aquarium in de vorm van een draak. Ik weet de staat van enig onderhoud aan de draak niet maar je kunt zelfs naar boven lopen. Op hoop van zegen dan maar, maar het loopt gelukkig goed af.

De omgeving van HueDe oude brug
Onze laatste bezienswaardigheid is ten zuidoosten van Hue, een dorpje genaamd Than Toan Village. In dat dorpje vind je een houten brug en die schijnt mooi te zijn. Maar ook klein blijkt al snel. Met highspeed schieten we een paar foto’s want het begint al te schemeren. We lopen door het dorpje en als opvallende verschijning met niet Aziatische kenmerken val je snel op bij de lokale bevolking. Sociaal dat we zijn maken we een praatje!
Eenmaal terug gaan we eten in een Vietnamees restaurant met allemaal lokale gerechten uit deze regio. Uiteraard loempia’s, maar ook citroengras met vlees, garnalenpannekoek en cake met garnalen. Om het weg te spoelen bestellen we nog bier. Prima dagje zo!

Lokale gerechten uit HueLokaal gerecht uit Hue

Woensdag 20-12-2017
Vandaag bezoeken we de keizerlijke stad in Hue. Dat ligt aan de andere kant van de rivier en binnen een half uurtje lopen ben je er. Het weer is niet best maar daar heb je nooit controle over. De keizerlijke stad kent verschillende gebieden gescheiden door middel van muren. Zo heb je de paarse stad centraal gelegen in de stad, een gedeelte met tempels, een gebied met paleizen en nog de keizerlijke tuinen.

Keizerlijke stadKeizerlijke stadTempel in de Keizerlijke stadEntree naar een tempel

Om 12 uur komt de regen met bakken (figuurlijk) uit de hemel vallen. Tijd om te eten! Van de tien gerechten die we aanwijzen hebben ze de eerste 7 gerechten niet. Dat schiet op. Op de vraag wat ze wel hebben krijgen we een brabbelend antwoord, iets met ei, komkommer en nog wat. Ondertussen zien we dat er in de keuken noedels en broodjes klaargemaakt worden. Op de vraag of we dat kunnen bestellen krijgen we een duidelijk antwoord: dat is op! 2 minuten later zit ik van blijdschap aan een Vietnamese koffie en choco Prince-achtige koek. Jason heeft nog een karige noedelsoep op de kop weten te tikken, maar hij stond dan ook 10 minuten langer te discussiëren. In de middag vervolgen wij ons rondje door de stad om rond 15 uur toch ergens wat te gaan eten.

De paarse stadTempel in de Keizerlijke stad

Het wordt een bordje rijst. In de namiddag lopen we terug naar ons hostel en in de avond eten we op in een restaurantje op een kruispunt met gezellige drukte. En ondertussen luisteren we naar klassiekers als Last Christmas, All I want for Christmas is you en We wish you a merry Christmas. Onze avond kan niet meer stuk! Gelukkig worden we nog 5 keer aangesproken of we nog marihuana of een lekkere meid nodig hebben. Even denken…

Donderdag 21-12-2017
Jason is op zoek naar een nieuwe jas dus gaat hij vandaag een beetje shoppen. Voor morgen boeken we eerst een tour naar Bach Ma National Park. Ik ga in de middag naar het Ho Chi Minh Museum van Hue. Vanaf het hostel is het 2 kilometer naar het westen toe. In het museum word ik aangesproken door een tiener of ze samen met mij op de foto mag. Ik ben de beroerdste niet dus stem ik met een glimlach toe. Het museum bevalt mij wel. Veel meer informatie en overzichtelijker dan het museum in Hanoi. Ho Chi Minh heeft in zijn jeugdjaren 10 jaar gewoond in Hue. Het museum gaat echter niet alleen over die tijd, maar over zijn gehele leven.

Ho Chi Minh Museum HueHo Chi Minh Museum Hue

Meteen buiten word ik aangesproken door een dame op een motorbike van middelbare leeftijd. Of ik zin heb in een ritje en ergens koffie wil drinken. Ze spreekt een aantal Nederlandse woorden uit en veel easyriders bieden zich aan om een toertje te maken met ze… voor 1 dag, maar ook voor meerdere dagen. Uit de boekjes die ze je dan geven staan in het Nederlands positieve verhalen. Als ik alleen was geweest had ik het misschien nog wel gedaan, maar ik sla nu even over. In de namiddag horen we dat onze toer naar Bach Ma National Park niet doorgaat vanwege het slechte weer. Oké, dan vertrekken we morgen naar onze volgende bestemming, Danang. Op internet las ik dat toeristen Hue een sfeerloze stad vinden waar je maar 1 nacht moet blijven. Ik vind het reuze meevallen en de straat waar ons hostel staat is dusdanig levendig dat je tot 1 uur ’s nachts luide muziek op je kamer hebt, afkomstig van die hippe bar aan de overkant. Welterusten!

Zoals menig persoon misschien wel heeft opgemerkt loop ik een aantal dagen achter met mijn blog. Ik ben als een tierelier gaan typen en zal snel een volgende blog posten. In ieder geval dit jaar nog! Ik hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad. Ik heb mij aardig vermaakt in Danang, 80 kilometer ten zuiden van Hue. Maar daar vertel ik de volgende keer over…

1. Esther Otten:
    28 december 2017
    Leuk dat je even iemand hebt om mee op te trekken, altijd gezellig 😊. Hoop dat je fijne kerstdagen hebt gehad, ben wel benieuwd naar je oud en nieuw verhaal, hoe ze het daar vieren. En dan ben je alweer 4 maanden onderweg... Benieuwd waar je straks nog allemaal heen gaat.
    Liefs, Esther 😘